Entinen Qatarin pääministeri: Netanyahu muokkaa Lähi-itää Iranin sodan varjolla

Sheikh Hamad bin Jassim bin Jaber Al Thani. Kuva: Chatham House https://flickr.com/photos/43398414@N04/23152556192

Entinen Qatarin pääministeri ja ulkoministeri Sheikh Hamad bin Jassim Al Thani arvioi Al Jazeeran haastattelussa, että Yhdysvaltojen ja Israelin konflikti Iranin kanssa ei ole äkillinen eskalaatio, vaan pitkän aikavälin poliittisen strategian tulos. Hänen mukaansa Israelin pääministeri Benjamin Netanyahu pyrkii muokkaamaan Lähi-idän geopoliittista järjestystä uudelleen.

Sheikh Hamad sanoo, että Netanyahu hyödyntää sotatilannetta edistääkseen visiota ”Suur-Israelista”- Israelin laajentuneesta geopoliittisesta vallasta, jossa Israel pyrkisi vahvistamaan asemaansa alueellisessa liittoumajärjestelmässä.

Strategista uudelleenjärjestelyä Lähi-idässä

Sheikh Hamadin mukaan alue on geopoliittisessa murroksessa, jossa sodan seuraukset ulottuvat vuosikymmeniksi eteenpäin. Hänen tulkintansa mukaan Israelin johto on pyrkinyt pitkään ajamaan Yhdysvallat suoraan konfliktiin Iranin kanssa, erityisesti maan ydinohjelman vuoksi.

Hän väittää, että Netanyahu onnistui vakuuttamaan Washingtonin siitä, että mahdollinen sota olisi nopea ja ratkaiseva ja johtaisi Iranin hallinnon romahtamiseen. Arvio osoittautui virheelliseksi.

Hormuzin salmi kriisipesäkkeenä

Hamad korostaa Hormuzin salmen merkitystä. Sheikh Hamadin mukaan Iranin toiminta salmella on vaarallista, sillä salmen kriisiytyminen uhkaa globaalia taloutta energiahuollon kautta enemmän kuin itse ydinohjelmakysymys.

Mainos
Mainos

Hänen mukaansa Iran on käyttänyt salmea strategisena vipuvartena vastauksena sotilaalliseen paineeseen.

“Persianlahden Nato”

Yhtenä ratkaisuna Sheikh Hamad esittää uuden alueellisen puolustus- ja yhteistyörakenteen perustamista, jota hän kutsuu nimellä “Persianlahden NATO”. Mallin ytimessä olisi Persianlahden maiden tiiviimpi sotilaallinen ja poliittinen yhteistyö, jossa Saudi-Arabialla olisi keskeinen rooli.

Hänen mukaansa alue ei voi enää pitkällä aikavälillä nojata pelkästään Yhdysvaltojen turvallisuustakuisiin, erityisesti Yhdysvaltojen painopisteen siirtyessä Aasiaan.

Sheikh Hamad on huolestunut Lähi-idän alueen sisäisestä hajaannuksesta ja katsoo sen olevan suurempi uhka kuin ulkoiset toimijat. Lisäksi hän viittasi Gazan tilanteeseen humanitaarisena ja poliittisena kriisinä.

Sheikh Hamadin näkeymyksessä Iranin konflikti, Israelin politiikka ja Yhdysvaltojen rooli kietoutuvat yhdeksi alueelliseksi murrokseksi. Hänen mukaansa Lähi-idän tulevaisuus riippuu siitä, pystytäänkö alueella rakentamaan uutta yhteistyöarkkitehtuuria vai syvenevätkö jakolinjat entisestään, jossa Iran, Israel ja Persianlahden valtiot muodostavat keskeiset vastapoolit.

Keskustelu

Ole ensimmäinen keskustelija

Mitä mieltä olet? Jaa ajatuksesi muiden lukijoiden kanssa.

Luitko jo nämä?