Suomalainen valtamedia — ja presidentti Alexander Stubb itse — ovat pyrkineet rakentamaan hänestä kuvaa suurena kansainvälisenä vaikuttajana, Naton vahvana puolustajana, Euroopan turvallisuuspolitiikan merkittävänä johtohahmona ja Donald Trumpin kanssa tasavertaisesti keskustelevana valtiomiehenä.
Mediassa häntä on kuvattu jopa “Trump-kuiskaajaksi” ja “golfdiplomaatiksi”.
Mutta samaan aikaan sosiaalisessa mediassa piirtyy aivan toisenlainen kuva.
X:ssä, YouTubessa, Facebookissa ja Instagramissa Stubbin lausunnoille naureskellaan yhä kiihtyvällä tahdilla. Häntä on kutsuttu idiootiksi, hölmöksi, harhaiseksi, klovniksi ja ylimieliseksi.
Valtamediassa Stubbia ei yleensä arvostella — saati pilkata — mutta sosiaalisen median kommenteissa sävy on usein armoton.
Davosin lausunto sytytti kansainvälisen pilkkamyrskyn
Kaikki kärjistyi tammikuussa 2026 Davosin talousfoorumissa, kun Stubb sanoi Euroopan kykenevän puolustamaan itseään. Stubb totesi Davosissa, että ”Eurooppa pystyy puolustamaan itseään ilman Yhdysvaltain sotilaallista apua”, ja korosti Euroopan suurempaa vastuuta Natossa.
Somessa reaktio oli välitön. Muun muassa EU Debatesin Facebook-videon kommenteissa yksi käyttäjä kirjoitti:
“Idioottipresidentti, idioottikansalaiset.”
Toinen kommentoija vastasi Stubbin puolustuspuheisiin ivallisesti: “Mikä typerä kommentti.”
Instagramissa sama lausunto levisi laajalti klippeinä. Eräällä videolla Stubbilta kysytään, voisiko Eurooppa puolustaa itseään “ilman amerikkalaisia”, ja hän vastaa myöntävästi.
“Haistakaa paska, Eurooppa. Emme tarvitse teitä, typerykset”, yksi käyttäjä kommentoi.
X-palvelussakaan Stubb ei saa armoa: “Hän on idiootti”
Davosin ja myöhempien ulkopoliittisten lausuntojen jälkeen Stubbille on naurettu entistä enemmän myös X-palvelussa.
“Stubb on sellainen typerys.”, kanadalainen käyttäjä kirjoitti.
Eräs unkarilainen käyttäjä kommentoi Stubbin Venäjä- ja Ukraina-linjaa näin:
“Tämä osoittaa, kuinka lyhytnäköinen, typerä tai yksinkertaisesti pelkuri hän on.”
Amerikkalainen käyttäjä puolestaan tiivisti näkemyksensä hyvinkin suorasukaisesti:
“Stubb on idiootti. Tämä on selvää.”
Arvostus presidentti Stubbia ja hänen lausuntojaan kohtaan näyttäytyy X kansainvälisessä keskustelussa hyvin vähäiseltä.
“Alexander Stubb on vitun idiootti ja valehtelija”, totesi eräs X-käyttäjä.
Etelä-Aasiaan paikantuva käyttäjä puolestaan kirjoitti lyhyesti: “Typerä Stubb.”
Stubbia on kutsuttu myös lukuisia kertoja “natsityperykseksi”.
“Alexander Stubb on jälleen yksi natsityperys.”, kreikkalainen X-käyttäjä kommentoi.
Osa ulkomaisista käyttäjistä on leimannut myös koko Suomea kommentoidessaan presidentin ulostuloja.
“Suomi on jopa typerämpi kuin Baltian maat sillä heillä Stubb”, arvioi eräs käyttäjä.
Lisäksi lukuisat käyttäjät ovat reagoineet Stubbin lausuntoihin pelkillä naurumerkinnöillä, kuten “Hahaha” tai 😂, erityisesti Davos-möläytykseen, sekä Trumpiin ja Ukrainaan liittyvien kommenttien yhteydessä.
“Klovni” ja “WEF-nukke”
Stubbin ulkopoliittisia lausuntoja pilkataan laajasti ympäri maailmaa ja hyvin suorin sanankääntein. Kommenteissa toistuvat erityisesti sanat “Klovni”, “idiootti”, ja “typerys”. Useat kommentit kohdistuivat Stubbin näkemyksiin Venäjästä, Ukrainasta, Trumpista, Iranista ja Euroopan puolustuksesta ilman Yhdysvaltoja.
“Stubb on vitun klovni.”, englantilainen somettaja totesi.
Eräs käyttäjä vertasi Stubbia Trumpiin: “Aivan kuten Trump yliarvioi Yhdysvaltojen voiman, tämä EU-klovni Stubb yliarvioi Euroopan voiman.”
“Stubb on typerä tai pettää äänestäjiään.”, brasilialainen X-käyttäjä totesi suoraan.
Tanskalainen kommentoija puolestaan käytti hyvinkin halventavaa ja henkilöön menevää kieltä: “Stubb on selvästi retardi idiootti – katsokaa häntä – hän näyttää joltain vitun sarjakuvafiguurilta 😂”
“Stubb on idiootti, joka levittää feikki-propagandaa ollessaan Suomen johtaja. Klovni.”, “Stubb on idiootti aivan kuten Marin oli, molemmat WEF-nukkeja.”, “#Stubb idiootti suomalainen natsi kusipää … 😂”
Yksi X-käyttäjistä arveli Putinin suhtautuvan Stubbiin pilkallisesti:
“Epäilen, että Putin vaivautuisi niin paljon idiootin Stubbin takia .. todennäköisemmin vain nauraisi hänelle…”
“Klovni kuten Alexander Stubb.”, totesi toinen käyttäjä.
Näissä kommenteissa Stubbia pidetään lyhytnäköisenä, yliarvioivana, propagandan levittäjänä ja “EU-klovnina”, jonka puheet herättävät ennemmin naurua kuin vakavaa keskustelua. Moni ulkomaalaisista käyttäjistä näkee hänet myös “WEF-nukkena” ja Yhdysvaltojen etujen ajajana.
THL haluaa taas vanhukset piikille – rokotteiden teho romahtaa viikoissa, haitoista vaietaan
Trump-suhde: kuiskaaja vai mielistelijä?
Stubbin ”läheinen” Trump-suhdekin on herättänyt ulkomailla huvittuneisuutta ja pilkkaa.
Kun Stubb tapasi Trumpin Floridassa ja keskusteli hänen kanssaan muun muassa jäämurtajista, Ukrainasta ja turvallisuudesta. Ennen tapaamista Stubb oli kertonut toivovansa golfkierrosta Trumpin kanssa
Myöhemmin Reuters kertoi Stubbin keskustelleen Trumpin kanssa Natosta, Ukrainasta ja Iranista. Stubb kuvasi keskustelua “rakentavaksi” ja sanoi ongelmien olevan ratkaistavissa pragmaattisesti.
Internetissä tämä asetelma herätti pilkkaa:
“Eurooppa ei tarvitse Amerikkaa… paitsi että Stubb juoksee Trumpin perässä golfkentällä.”
Tämä tiivistää monen kriitikon näkemyksen: Stubb puhuu Euroopan itsenäisestä puolustuskyvystä, mutta samaan aikaan hakee aktiivisesti Trumpin hyväksyntää.
Iran-kommentit synnyttivät uuden ivavyöryn
Keväällä 2026 Stubb kommentoi myös Iranin sotaa ja Naton roolia siihen liittyen. Stubb sanoi, ettei Iranin sota ole “NATO-asia”, kun Trump oli arvostellut liittolaisiaan haluttomuudesta osallistua konfliktiin.
Kommenttien perusteella monet käyttäjistä piti absurdina sitä, että Suomen presidentti esiintyy Lähi-idän konfliktin asiantuntijana.
“Miksi kukaan kuuntelisi Suomen presidenttiä Iranista?”, “Ilman Amerikkaa Suomella olisi ongelmia viikossa.”
Stubbista tuli globalismin symboli
Kritiikki ei kohdistu vain yksittäisiin lausuntoihin. Monille ulkomaisille kommentoijille Stubb on ”malliesimerkki” globalistista.
Davosissa Stubb puhui myös “uuden maailmanjärjestyksen” syntymisestä.
“Olemme todistamassa uuden maailmanjärjestyksen syntyä”, Stubb sanoi ja liitti sen Euroopan turvallisuusympäristön muutokseen.
“Globalistinen pelle.”, “Euroopan eliitin maskotti.” ja “Harhainen NATO-fanaatikko.” tyyliset kommentit ovat enemmän sääntö, kuin poikkeus kommenttikentissä.
MAINOS:

POSIKAUPPA.com
Lähteinä myös: Reuters, Sweden Herald, WSJ, The Guardian
