Näkökulma: Trump koittaa kiristää Euroopan mukaan sotaan

Yhdysvallat ja Israel hyökkäsivät Iraniin vailla mitään kansainvälistä oikeutta. Nyt Trump yrittää pakottaa Eurooppaa mukaan sotaansa. Espanja kieltäytyi antamasta lentokenttiään käyttöön, ja tähän Trump reagoi lopettamalla kaiken yhteistyön ja kaupankäynnin Espanjan kanssa. Tämän ilmoituksen hän teki puhuessaan Saksan liittokanslerin kanssa medialle – se ei ollut sattumaa. Trump lähetti tässä viestin kaikille maille: jos et tee yhteistyötä ja liity sotatoimiin heidän haluamallaan tavalla, olet Yhdysvaltojen “vihollinen”.

Britannia kieltäytyi myös laittomista sotatoimista, ja tästäkin Trump pöyristyi.

Kun tarkastellaan Yhdysvaltojen menneitä “vapautussotia”, käy selväksi, että sotatoimiin osallistuminen ei ole kovin järkevää politiikkaa muille maille. Irak, Afganistan, Libya ja monet muut ovat esimerkkejä siitä, että Yhdysvallat jättää vapautussotiensa jälkeen taakseen vain kaaoksen. Tälläkään kertaa ei tule poikkeusta. Iranista tapettiin koko poliittinen ja uskonnollinen johto, mutta se ei vaikuttanut mihinkään. Iran pommittaa kaikkia mahdollisia kohteita mitä haluaa. Vastarinta on voimakasta, ja sekä Israel että Yhdysvallat saavat jatkuvasti osumia.

Luuliko joku oikeasti, että Iranin valta vaihtuu, kun yksi hengellinen pappisjohtaja tapetaan? Ei vaihtunut. Sieltä nousee aina uusi johtaja, joka on todennäköisesti vielä radikaalimpi kuin edellinen.

Trumpin tarve korostaa, että Israel ei pakottanut häntä tähän brutaaliin sotaan, kertoo enemmänkin siitä, että hänet on – jos ei pakotettu – niin ainakin johdateltu sotaan, jota ei voi voittaa. Islamistiset ryhmät ovat jo julistaneet pyhän sodan, ja se tarkoittaa sitä, että Euroopassa ja muualla maailmassa terrori-iskut lisääntyvät. Islamistiset ryhmät hyökkäävät yhdessä yhteistä vihollistaan vastaan, ja tuo vihollinen on koko länsimaalainen maailma.

Euroopan unioni on ajanut itsensä nurkkaan ja on täysin Trumpin armoilla. Espanja on vastustanut sotateollisuuden kilpavarustelua koko ajan, kun taas monet muut NATO- ja EU-maat ovat nöyrtyneet kilpavarusteluun, johon niillä ei ole varaa. Suomessa on 15 yhdysvaltalaisten sotilastukikohtaa. Teoriassa nekin ovat Iranin mahdollisia kohteita. Kun tämä miehitystä muistuttava DCA-sopimus tehtiin, mietittiinkö tätä asiaa ollenkaan? Meistä tehtiin kohde.

Mainos
Mainos

Euroopan unioni on lyöty kyykkyyn, ja yksittäiset maat eivät voi muuta kuin nöyrtyä Yhdysvaltojen tahtoon – tai seuraukset ovat radikaaleja. Suomi ui nesteessä, ja tulevaisuutemme riippuu siitä, mitä Trump milloinkin haluaa. Ja jos Trump ei keksi mitään maatamme kurjistavaa, niin unioni kyllä keksii. On vaikea enää ymmärtää, mistä eduskuntavaaleissa Suomessa enää äänestetään. Kaikki päätökset tehdään jossain muualla – jopa sotaan liittymisestä.

Yhdysvallat ei tälläkään kertaa jätä taakseen muuta kuin kaaoksen. Jännä nähdä, onko Arman silloin puolustamassa toimia, jotka ajavat iranilaiset vieläkin karmeampaan tilanteeseen kuin missä he nyt ovat. Käsitykseni mukaan valtaosa iranilaisista kuitenkin haluaa elää elämäänsä itse määrittämällään tavalla eikä raunioiden keskellä, mihin tappokierre ja ääriradikaalit uskonnolliset johtajat ovat heidät ajaneet.

Täyttyykö some silloin vaatimuksista, ettei naisten tarvitse käyttää huntua? Veikkaanpa, että silloin vain ryömitään taas koloihin ja ollaan hiljaa. Hiljaa voidaan todeta: Yhdysvallat jätti tälläkin kertaa jälkeensä vain tuhoa ja kurjuutta.

Juha Korhonen

Tilaa Posi tv TÄSTÄ

Keskustelu 4

  1. Raakel
    Juuri näin! Saku Haapsaari " Kumpa Suomi olisi edelleen puolueeton"
  2. Marketta Rantakaulio
    Anna mun kaikki kestää...Posi tv voisi vaihtaa nimensä 'negatv'ksi'.
    Nyt eletään ihan eri aikaa ja eri maailmassa kuin Irakin, Afganistanin ym. sotien aikaan. Nyt on eri johtaja puikoissa. En menisi ennustamaan, kun sotaa on käyty viikon verran.
  3. Pena
    Kun valtio lakkaa olemasta neutraali eli puolueeton ja liittyy esimerkiksi johonkin talousliittoon (joka on enemmän kuin pelkkä vapaakauppa, joka meillä oli jo ennen EU:iin liittymistä ETA:ssa), tulee siitä liittoutunut maa. Sama tapahtuu, jos valtio liittyy johonkin sotilasliittoon kuten Suomi on liittynyt NATO:on. Tämän jälkeen valtion virallisetkin tiedotusvälineet kuten YLE lakkaavat olemasta tiedotusvälineitä.

    Niistä on tullut propagandavälineitä, jotka eivät edes yritä kertoa totuutta, vaan valehtelevat yksipuolisesti. Sotapropagandassa (kuten esimerkiksi Ukrainan sodasta) tämä vielä korostuu. Ukrainan sodastakin totuus jää pimentoon sinne Venäjän ja EU:n (Suomi ei ole enää tässäkään itsenäinen toimija) sotapropagannan väliin. Jos haluaa olla asioista selvillä, on aivan pakko tukeutua eri tahoista riippumattomaan mediaan. Onneksi osaan englantia ja on Internet. Muuten olisin aivan yhtä tietämätön (ignorant) kuin valtaosa Suomen kansasta. Tyhmää tai tietämätöntä on helppo viedä kuin pässiä narusta vaikka uhraamaan itsensä rikkaiden rosvojen sodissa.
  4. Saku Haapsaari
    On ihmeellistä miten euroopassa ja etenkin Suomessa eliitti on mennyt noin pahasti lankaan, onhan se nähty kymmeninä vuosina että se mitä Juha Korhonen kirjoitti on juuri niin. Mietin että miten tästä paskasta päästään irti ilman että USA tulee laittamaan koko maan tohjoksi. Äsken luin hienon blogin että pitääkö meidän valita puoli että kuka sodassa on oikeassa ? jne...Kunpa Suomi olisi edelleen puolueeton.

Luitko jo nämä?

Lauri Saarela vapautettu Jaana Kavoniuksen puolustajan tehtävästä

OTM Lauri Saarela kertoo, että Länsi-Uudenmaan käräjäoikeus on vapauttanut hänet Jaana Kavoniuksen puolustajan tehtävästä. Saarelan mukaan taustalla on puolustajan ja asiakkaan välisen yhteistyö- ja luottamussuhteen päättyminen. Länsi-Uudenmaan käräjäoikeus on vapauttanut OTM Lauri Saarelan Totuuspuolueen puheenjohtajana tunnetun Jaana Kavoniuksen puolustajan tehtävästä käräjäoikeudessa käsiteltävissä rikosasioissa. Saarela kertoo asiasta medialle suunnatussa tiedotteessaan. Tilaa Posi TV – tuellasi riippumaton […]

Oikeusvaltio 1 t sitten

Tekoälyn valheet päätyivät medioihin uutisina – JSN langetti päätöksiä myös valheellisista katugallupeista

Julkisen sanan neuvosto antoi kesäkuun kokouksessaan useita langettavia päätöksiä, joista kolme liittyi tekoälyn tuottaman virheellisen tai täysin sepitteellisen sisällön julkaisemiseen. Tapaukset herättävät perustellun kysymyksen siitä, tarkistavatko toimitukset enää ollenkaan tietoja ennen niiden julkaisemista. Julkisen sanan neuvosto käsitteli kesäkuun kokouksessaan useita kanteluita, jotka liittyivät tekoälyn käyttöön toimituksissa. Langettavat päätökset saivat Helsingin Sanomat, Ilta-Sanomat ja Lauttasaari-lehti. Tapauksissa […]

Kotimaa 3 t sitten

Ukraina iski drooneilla Moskovaan – lentoliikenne keskeytetty

Ukraina teki torstaina drooni-iskun Moskovaan öljynjalostamoon Kapotnjan alueella. Samaan Gazprom Neftin jalostamoon iskettiin jo aiemmin tällä viikolla. Torstain isku on jatkoa Ukrainan hyökkäyksiin Venäjän energiainfrastruktuuriin, kertoo Reuters. Kapotnjan öljyjalostamo vain 15 kilometriä Kremlistä Tiistaina ukrainalaisten droonien osumat sytyttivät valtavia tulipaloja moskovalaisella öljynjalostamolla vain 15 kilometrin päässä Kremlistä. Sosiaalisen median videoilla näkyy kuinka savu täyttää taivaan. […]

Ulkomaat 5 t sitten