YK:n alainen kansainvälinen atomienergiajärjestö IAEA ja Iran ovat ajautuneet kiistaan siitä, saavatko tarkastajat pääsyn Iranin ydinlaitoksiin.
Tarkastukset Iranin uraanin rikastamislaitoksissa tulevat toteutumaan, sanoi IAEA:n pääjohtaja Rafael Grossi keskiviikkona. Hänen mukaansa Iran ja atomienergiajärjestö ovat aiemmin sopineet, että kaikki ydinmateriaaliin liittyvä toiminta on IAEA:n valvonnassa.
IAEA on keskeinen toimija, koska sen tehtävänä on valvoa Iranin uraanivarantoja ja varmistaa, ettei niitä käytetä ydinaseiden kehittämiseen.
Iranin varaulkoministeri Kazem Gharibabadi sanoi, että pääsy laitoksiin voidaan myöntää vasta lopullisen sopimuksen jälkeen, jossa myös pakotteet on käsitelty. Hänen mukaansa Iran ei hyväksy julkista painostusta, AP Newsin mukaan.
Iranin rikastamislaitoksia ei ole päästy tarkastamaan sen jälkeen, kun Israelin kanssa vuonna 2025 käydyn lyhyen sodan jälkeen pääsy kohteisiin estyi. IAEA on päässyt joihinkin laitoksiin, mutta ei tärkeimpiin uraanin rikastuskohteisiin. Tämä vaikeuttaa Iranin uraanivarastojen tarkastamista.
Yhdysvaltojen ja Iranin välillä on käynnissä neuvotteluprosessi, jossa pyritään sopimaan Iranin ydinohjelman rajoituksista.
Yhdysvallat ja Iran ovat viime viikolla kertoneet sopimuksesta, jossa Iranin uraanivarastoa vähennetään ja Yhdysvallat keventää osaa pakotteista. Samalla osapuolet jatkavat neuvotteluja laajemmasta sopimuksesta.
Aiempi sopimus vuodelta 2015
Iranin ydinsopimus (JCPOA) solmittiin jo vuonna 2015 Iranin ja P5+1-maiden (Yhdysvallat, Kiina, Venäjä, Ranska, Yhdistynyt kuningaskunta ja Saksa) välillä rajoittamaan Iranin ydinohjelmaa. Sopimuksella asetettiin rajoituksia uraanin rikastamiselle, varastoinnille ja sentrifugeille sekä antoi IAEA:lle kohteiden valvontaoikeudet.
Yhdysvallat vetäytyi sopimuksesta vuonna 2018, mikä heikensi sopimuksen toimivuutta. Tämän jälkeen Iran alkoi vähitellen rikkoa sopimuksen ehtoja ja lisäsi uraanin rikastamista.
Vuonna 2025 Iran ilmoitti irtautuvansa sopimuksesta virallisesti.