Björk kannustaa Grönlantia itsenäistymään

Islantilainen laulajatähti Björk julkaisi 5.1. Facebookin muusikkosivullaan englanninkielisen postauksen, jossa hän toivoo grönlantilaisten julistavan maansa itsenäiseksi seuraavasti:

Toivotan kaikille grönlantilaisille siunausta taistelussa itsenäisyytensä puolesta. Islantilaiset ovat erittäin helpottuneita, koska he pääsivät irti tanskalaisista vuonna 1944. Emmekä menettäneet kieltämme (muuten lapseni puhuisivat nyt tanskaa). Ja olen täynnä myötätuntoa grönlantilaisia kohtaan, jatkuvasti ja varsinkin kun paljastui se pakkosterilointikampanja, jossa 4 500 jopa 12-vuotaista tyttöä sai kierukan tietämättään vuosien 1966 ja 1970 välillä. https://www.theguardian.com/world/2024/mar/04/greenlandic-women-sue-danish-state-for-contraceptive-violation-coil

He ovat minun ikäisiäni ja nuorempia, lapsettomia, ja edelleen tanskalaiset kohtelevat grönlantilaisia toisen luokan ihmisinä vieden lapsia vanhemmiltaan vielä vuonna 2025!
https://www.theguardian.com/world/2024/nov/25/danish-parenting-tests-baby-removed-from-greenlandic-mother

Kolonialismi aiheuttaa minulla toistuvasti kauhunväristyksiä, ja se mahdollisuus, että grönlantilaistoverini saattaisivat päätyä toiselta julmalta siirtomaaisännältä toiselle, on aivan liian brutaali käsitettäväksikin, ”úr öskunni í eldinn” (käännös: tuhkasta tuleen eli suomeksi ojasta allikkoon), kuten islanniksi sanotaan. 

Rakkaat grönlantilaiset. Julistautukaa itsenäisiksi! Naapurinne lämmöllä ja hengessä mukana 

björk

Kysytäänkö grönlantilaisilta?

Grönlantilaiset eivät ole ikinä saaneet ilmaista mielipidettään kansanäänestyksessä, mutta tammikuussa 2025 tanskalaislehti Berlingsken ja grönlantilaismedia Sermitsiaqin teettämän mielipidekyselyn tulos oli, että 84 prosenttia haluaa itsenäisyyttä enemmän tai vähemmän. Yhdysvaltoihin liittymistä kannatti vain kuusi prosenttia. Kun kysyttiin, että jos pitäisi valita Tanskan ja USA:n kansalaisuuden välillä, niin USA:n passin ottaisi vain 8 prosenttia, Tanskan kansalaisuuden 55 prosenttia ja yli kolmasosa ei osaa sanoa.

Tanskan pääministeri Mette Fredriksen sanoi sunnuntaina lausunnossaan Yhdysvalloille suorat sanat:

Mainos
Mainos

Minun on sanottava tämä hyvin suoraan Yhdysvalloille:

Ei ole mitään järkeä puhua Yhdysvaltojen tarpeesta vallata Grönlanti. Yhdysvalloilla ei ole oikeutta liittää yhtäkään kolmesta Tanskan valtakunnan osasta itseensä.

Tanskan kuningaskunta – ja siten Grönlanti – on osa NATOa ja siksi liittouman turvallisuustakuu kattaa sen. Meillä on jo tänään kuningaskuntamme ja Yhdysvaltojen välinen puolustussopimus, joka antaa Yhdysvalloille laajan pääsyn Grönlantiin. Ja me, kuningaskunnan puolesta, olemme investoineet merkittävästi arktisen alueen turvallisuuteen.

Siksi kehotan voimakkaasti Yhdysvaltoja lopettamaan uhkailun historiallisesti läheistä liittolaista ja toista maata ja toista kansaa vastaan, jotka ovat hyvin selvästi sanoneet, etteivät he ole kaupan.

 


TOIM. HUOM. Löysin Björkin postauksen grönlantilaisen lauluntekijäkollegani ja näyttelijätär Nive Nielsenin seinältä. Vuonna 2013 teimme Pohjoismaisella lauluntekijäleirillä Tanskan Bornholmin saarella kenties maailman ainoan suomalais-grönlantilaisen dueton Jää vain jää, joka on kuunnelluin kappaleeni ainakin Apple Musicissa. Lehdistötiedote 8.12.2020.

Toimittaja: Petri Kaivanto
Kuva: Johannes Plenio@Pexels

Keskustelu

Ole ensimmäinen keskustelija

Mitä mieltä olet? Jaa ajatuksesi muiden lukijoiden kanssa.

Luitko jo nämä?

Koronapassikiista vei ulosottoon – Mika Vauhkalan muotokuvaa kaupataan nyt jättisummalla

Helsingissä tarjoilematta jääneestä aamiaisesta alkanut oikeuskiista on saanut uuden, poikkeuksellisen käänteen. Mika Vauhkalan alkuperäistä muotokuvaa tarjotaan nyt myyntiin 200 000 eurolla, ja mahdollisen kaupan tuotot on tarkoitus käyttää koronapassioikeudenkäynnistä seuranneiden kulujen kattamiseen. Joulukuussa 2021 Mika Vauhkala ei saanut palvelua helsinkiläisessä Fazerin kahvilassa, koska hänellä ei ollut koronapassia. Tapaus johti oikeusprosessiin, jossa Vauhkala katsoi koronapassivaatimuksen loukanneen […]

Oikeusvaltio 59 min sitten

PRO Zelenskyitä ja Putinia pilkannut venäläinen taiteilija ammuttu Puolassa

Venäläinen taiteilija, pilapiirtäjä ja poliittinen pakolainen Semyon Skrepetsky (Robert Kuzovkov) on ammuttu kuoliaaksi Puolassa maanantaina. Puolalaismedian mukaan syyttäjänvirasto on vahvistanut, että maanantaina aamupäivällä Biała Podlaskassa tapahtunut ampuminen oli murha. Królowa Jadwigan kadulla ammuttu uhri oli poliisin mukaan 44-vuotias Venäjän kansalainen. Lublinin alueellisen syyttäjänviraston mukaan miestä kohti ammuttiin vähintään yksi laukaus. Tapahtumapaikalla tehdään edelleen tutkintatoimia. Puolaismedian […]

Uutiset 1 t sitten

Kulmuni jyrähtää hallitukselle: “Muuttatteko vaalilakeja itsellenne mieluisaksi?”

Hallitus haluaa muuttaa vaalipiirien määrää koskevaa perustuslain kohtaa. Katri Kulmunin (vihr.) mukaan uudistus herättää vakavan kysymyksen siitä, ollaanko Suomessa avaamassa ovea vaalilakien poliittiselle räätälöinnille. Hallitus ehdottaa lakiluonnoksessaan, että Suomen vaalipiirien määrä voisi jatkossa olla nykyisen perustuslain määräämän 12–18 sijaan 9–15. Muutos ei menisi läpi kevyesti, sillä se vaatisi taakseen kahden eduskunnan kahden kolmasosan enemmistön. Soukka […]

Politiikka 1 t sitten