Venäjä hyväksyy osakkeidensa myynnin – unkarilainen MOL ostaa osuuden Serbian öljy-yhtiöstä

Venäjä on hyväksynyt päätöksen myydä omistamansa osuudet Serbian suurimmasta öljy-yhtiöstä unkarilaiselle energiayhtiölle MOL:lle. Asiasta kertoi Serbian energiaministeri maanantaina. Päätös avaa tien omistusrakenteen muutokselle yhtiössä, joka on ollut länsimaiden pakotteiden kohteena.

Kyseinen yhtiö on Serbian keskeisin öljynjalostaja, ja sen Pancevon jalostamo kattaa suuren osan maan polttoainehuollosta. Yhtiö on ollut pitkään venäläisten energiatoimijoiden enemmistöomistuksessa, mikä on asettanut sen hankalaan asemaan kansainvälisten pakotteiden kiristyessä.

Pakotteet vauhdittivat järjestelyä

Yhdysvaltojen asettamat pakotteet venäläistä energiaomistusta vastaan ovat rajoittaneet yhtiön toimintaa ja vaikeuttaneet raakaöljyn hankintaa. Serbia on saanut määräaikaisia poikkeuksia, joiden avulla jalostamon toiminta on voitu toistaiseksi turvata. Omistusosuuksien myynti nähdään keinona poistaa pakoteriski ja vakauttaa energiantuotantoa.

Kaupan toteutuminen edellyttää vielä useita viranomaishyväksyntöjä, mukaan lukien Yhdysvaltojen viranomaisten suostumuksen. Osapuolet ovat kuitenkin päässeet yhteisymmärrykseen peruslinjauksista, ja neuvottelujen kerrotaan olevan loppusuoralla.

Mainos
Mainos

Vaikutukset alueen energiaturvallisuuteen

MOL:n tulo omistajaksi voi muuttaa merkittävästi Serbian ja koko alueen energiakenttää. Jalostamon jatkuva toiminta on kriittinen paitsi Serbialle myös useille naapurimaille. Serbian hallitus on ilmaissut tukensa järjestelylle ja korostanut, että maan oma vaikutusvalta yhtiössä halutaan säilyttää.

Kauppaa tarkastellaan laajasti myös geopoliittisesta näkökulmasta. Se kuvastaa Venäjän energiasijoitusten vähittäistä vetäytymistä Euroopasta sekä EU- ja Nato-maiden pyrkimyksiä irrottautua venäläisestä energiaomistuksesta. Lopullisen sopimuksen odotetaan valmistuvan lähiaikoina, mikäli kaikki hyväksynnät saadaan ajoissa.

Toimittaja
Juha Korhonen

Keskustelu

Ole ensimmäinen keskustelija

Mitä mieltä olet? Jaa ajatuksesi muiden lukijoiden kanssa.

Luitko jo nämä?

Koronapassikiista vei ulosottoon – Mika Vauhkalan muotokuvaa kaupataan nyt jättisummalla

Helsingissä tarjoilematta jääneestä aamiaisesta alkanut oikeuskiista on saanut uuden, poikkeuksellisen käänteen. Mika Vauhkalan alkuperäistä muotokuvaa tarjotaan nyt myyntiin 200 000 eurolla, ja mahdollisen kaupan tuotot on tarkoitus käyttää koronapassioikeudenkäynnistä seuranneiden kulujen kattamiseen. Joulukuussa 2021 Mika Vauhkala ei saanut palvelua helsinkiläisessä Fazerin kahvilassa, koska hänellä ei ollut koronapassia. Tapaus johti oikeusprosessiin, jossa Vauhkala katsoi koronapassivaatimuksen loukanneen […]

Oikeusvaltio 1 t sitten

PRO Zelenskyitä ja Putinia pilkannut venäläinen taiteilija ammuttu Puolassa

Venäläinen taiteilija, pilapiirtäjä ja poliittinen pakolainen Semyon Skrepetsky (Robert Kuzovkov) on ammuttu kuoliaaksi Puolassa maanantaina. Puolalaismedian mukaan syyttäjänvirasto on vahvistanut, että maanantaina aamupäivällä Biała Podlaskassa tapahtunut ampuminen oli murha. Królowa Jadwigan kadulla ammuttu uhri oli poliisin mukaan 44-vuotias Venäjän kansalainen. Lublinin alueellisen syyttäjänviraston mukaan miestä kohti ammuttiin vähintään yksi laukaus. Tapahtumapaikalla tehdään edelleen tutkintatoimia. Puolaismedian […]

Uutiset 1 t sitten

Kulmuni jyrähtää hallitukselle: “Muuttatteko vaalilakeja itsellenne mieluisaksi?”

Hallitus haluaa muuttaa vaalipiirien määrää koskevaa perustuslain kohtaa. Katri Kulmunin (vihr.) mukaan uudistus herättää vakavan kysymyksen siitä, ollaanko Suomessa avaamassa ovea vaalilakien poliittiselle räätälöinnille. Hallitus ehdottaa lakiluonnoksessaan, että Suomen vaalipiirien määrä voisi jatkossa olla nykyisen perustuslain määräämän 12–18 sijaan 9–15. Muutos ei menisi läpi kevyesti, sillä se vaatisi taakseen kahden eduskunnan kahden kolmasosan enemmistön. Soukka […]

Politiikka 2 t sitten