Sri Lankassa 22 buddhalaista munkkia pidätetty huumeiden salakuljetuksesta

Sri Lankan viranomaiset ovat pidättäneet 22 buddhalaista munkkia epäiltyinä huumeiden salakuljetuksesta. Munkkien  matkatavaroista löydettiin poikkeavan suuri määrä kannabista, uutisoi South China Morning Post.

Bandaranaiken kansainvälisellä lentokentällä tulliviranomaiset tarkastivat Thaimaasta saapuneen ryhmän matkatavaroita ja löysivät niistä yhteensä noin 110 kiloa niin sanottua “kush”-kannabista. Kyseessä on erittäin vahva kannabislajike, jonka katukauppa-arvon arvioidaan nousevan useisiin miljooniin dollareihin.

Munkit olivat olleet matkalla Thaimaassa ennen paluutaan Sri Lankaan. Viranomaisten mukaan huumausaineet oli piilotettu huolellisesti matkalaukkujen kaksoispohjiin ja salalokeroihin, mikä viittaa suunnitelmalliseen huumeiden kuljetukseen eikä sattumanvaraiseen mukanaoloon. Tutkijat selvittävät parhaillaan, olivatko kaikki pidätetyt tietoisia laukkujen sisällöstä vai liittyykö tapaukseen organisoitu rikollisverkosto, joka on voinut käyttää uskonnollista asemaa tai ryhmän luottamusta hyväkseen.

Mainos
Mainos

Sri Lankan viranomaiset pitävät huumeratsian saalista suurimpana yksittäisenä kannabiseränä, joka on koskaan takavarikoitu maassa.

Tilanne on herättänyt huomioita, koska buddhalaiseen munkkikuntaan liitetään yleensä vahvasti pidättyväisyys ja yhteiskunnallinen arvostus.

Viranomaiset jatkavat tutkintaa selvittääkseen koko tapahtumaketjun, mukaan lukien mahdolliset huumeiden salakuljetuksen taustalla olevat järjestäjät.

Keskustelu

Ole ensimmäinen keskustelija

Mitä mieltä olet? Jaa ajatuksesi muiden lukijoiden kanssa.

Luitko jo nämä?