Maailmassa teloitettiin vuonna 2025 enemmän ihmisiä kuin kertaakaan sitten vuoden 1981, kertoo Amnesty International tuoreessa raportissaan. Järjestön mukaan viranomaiset teloittivat viime vuonna vähintään 2 707 ihmistä 17 maassa.
Teloitusten määrä kasvoi peräti 78 prosenttia verrattuna vuoteen 2024, jolloin Amnesty kirjasi 1 518 teloitusta. Raportin mukaan tilastollinen kasvu johtui erityisesti Iranista, jossa teloitusten määrä yli kaksinkertaistui vuodessa. Iranin viranomaisten arvioidaan teloittaneen vähintään 2 159 ihmistä vuonna 2025.
Myös Saudi-Arabiassa teloitusten määrä pysyi erittäin korkeana. Maan viranomaiset toimeenpanivat vähintään 356 teloitusta, ja kuolemantuomioita annettiin runsaasti erityisesti huumausainerikoksista. Kuwaitissa teloitusten määrä nousi kuudesta seitsemääntoista, Egyptissä 13:sta 23:een ja Singaporessa yhdeksästä seitsemääntoista. Yhdysvalloissa teloitusten määrä lähes kaksinkertaistui 25:stä 47:ään.
Amnesty Internationalin pääsihteeri Agnès Callamard pitää kehitystä huolestuttavana.
”Hälyttävä piikki kuolemanrangaistuksen käytössä johtuu pienestä, eristäytyneestä joukosta valtioita, jotka ovat valmiita teloittamaan ihmisiä hinnalla millä hyvänsä”, Callamard sanoo.
Hänen mukaansa osa valtioista käyttää kuolemanrangaistusta opposition tukahduttamiseen sekä pelon ylläpitämiseen.
Huumausainerikokset kasvun taustalla
Amnestyn mukaan lähes puolet kaikista raportoiduista teloituksista liittyi huumausainerikoksiin. Vuonna 2025 huumausainerikoksista teloitettiin ihmisiä Iranissa, Kuwaitissa, Saudi-Arabiassa ja Singaporessa.
Järjestö muistuttaa, että kansainvälisen oikeuden mukaan kuolemanrangaistuksen käyttö huumausainerikoksissa on ihmisoikeussopimusten vastaista.
Samaan aikaan useat maat pyrkivät laajentamaan kuolemanrangaistuksen käyttöä. Algeria, Kuwait ja Malediivit harkitsivat kuolemanrangaistuksen ulottamista huumausainerikoksiin, kun taas Burkina Fasossa valmisteltiin lakia, joka palauttaisi kuolemanrangaistuksen muun muassa terrorismista ja maanpetoksesta. Tšadissa viranomaiset perustivat komission arvioimaan kuolemanrangaistuksen palauttamista rikoslainsäädäntöön.
Japani, Etelä-Sudan, Taiwan ja Yhdistyneet arabiemiirikunnat aloittivat teloitusten toimeenpanon uudelleen viime vuonna. Näin teloituksia suorittavien maiden määrä nousi seitsemääntoista.
Euroopassa ei teloituksia
Amnestyn mukaan kehitys ei kuitenkaan ole kaikkialla synkkää. Euroopassa ja Keski-Aasiassa ei viime vuonna kirjattu yhtään teloitusta tai kuolemantuomiota. Yhdysvallat oli jo 17. vuotta peräkkäin ainoa maa Amerikoissa, joka toimeenpani teloituksia.
Saharan eteläpuolisessa Afrikassa teloituksia suorittivat vain Somalia ja Etelä-Sudan. Etelä-Aasiassa Afganistan jäi alueen ainoaksi teloituksia toimeenpanevaksi maaksi, kun taas Kaakkois-Aasiassa teloituksia tehtiin vain Singaporessa ja Vietnamissa.
Amnesty korostaa, että yhä useampi maa on luopunut kuolemanrangaistuksesta kokonaan. Kun järjestö aloitti kampanjansa kuolemanrangaistusta vastaan vuonna 1977, vain 16 maata oli poistanut sen käytöstä. Nyt määrä on noussut 113:een.
Vuonna 2025 esimerkiksi Vietnam poisti kuolemanrangaistuksen kahdeksasta rikoksesta, mukaan lukien huumeiden kuljetuksesta ja lahjonnasta. Gambia puolestaan poisti kuolemanrangaistuksen muun muassa maanpetoksesta ja murhasta.
Callamardin mukaan kansainvälinen paine voi edelleen johtaa kuolemanrangaistuksen lopulliseen poistamiseen.
”Kuolemanrangaistus ei tee valtioista turvallisempia – se on peruuttamaton loukkaus ihmisyyttä vastaan”, hän sanoo.
