Berletic: EU valmisteltu aloittamaan sota Venäjää vastaan Yhdysvaltain sijaistaistelijana

Eräs internetissä geopolitiikkaa ja sotilaallisen toiminnan analyysia tarjoava henkilö on entinen Yhdysvaltain merijalkaväen mies, nykyinen journalisti Brian Berletic. Hänet löytää mm. YouTubesta New Atlas -sivustolta.

Tässä Näkökulma-artikkelissa avataan Berleticin 3-osaisen ”syväsukelluksen” viimeisen, yhteenveto-osan kerrontaa. Yhdysvaltain kansalliset turvallisuussrategiat (NSS) ovat jo vuosien ajan pitäneet Kiinan kapseloimista ja kukistamista ulkopoliittisena päämääränä.

Yhdysvaltain senaatin kuuleminen koskien ulkopolitiikkaa, energiadominanssia ja — käytännössä — Kiinan kapseloimista osoittaa muutakin mielenkiintoista.

 

Kaikki he ovat teollisuuden omistamia

”Ei ole väliä sillä onko kongressin jäsen republikaani tai demokraatti […] kaikki he ovat eri teollisuuden haarojen omistuksessa. Aseteollisuuden, öljyteollisuuden, BigTechin […] autoteollisuuden…”, Berletic tokaisee.

”Yhdysvallat haluaa aloittaa tappelun Kiinan kanssa. Kiina nyt sattuu olemaan toisella puolella planeettaa, ja tulee viemään paljon aikaa ja energiaa siirtää joukkomme ja ammukset toiselle laidalle maapalloa. Joten miten näistä vaikeuksista päästään yli”, muuten kuin vain elämällä Kiinan kanssa samalla planeetalla?

Sitä, kanssaolemista, Yhdysvallat ei  aio tehdä joten ”miten saamme riidan aikaan Kiinan kanssa?”, Berletic kysyy.

 

Kongressi ”vastaa”

”Meidän täytyy nopeasti antaa tekniselle yhteisölle auktorisointi operoida noita yrityksiä ja muuntaa strateginen riskimme ottamalla hieman ohjelma-riskiä, kuten olemme ennenkin tehneet.”, sanoo eversti, senaattori Dan Sullivan (rep /Alaska). Sullivan siis valittaa että aseohjelmien kehittelyyn on mennyt liikaa aikaa, aseyritykset eivät valmista aseita tarpeeksi nopeasti.

Berleticin mukaan ratkaisu olisi valtio-omisteinen telakkateollisuus sotalaivojen valmistuksessa, mutta siihen ei kongressi koskaan ryhdy; he haluavat epätoivoisesti että homma toimisi mutta heidän keinovalikoimallaan se ei onnistu. Heidän päämääränsä on ylläpitää epävakautta ympäri maailmaa sotimalla siellä täällä, ja siihen kapasiteetti kyllä riittää lyhyellä ja keskipitkällä aikavälillä, Berletic tuumii.

Puheenvuoro siirtyy kommodori, senaattori Mark Kellylle (dem/ Arizona).

 

                                Senaattori Mark Kelly — as Nti Slotkin 😉

 

Kelly tuottaa pitkän huolipuheen laivanrakentamisen rappiosta, ja miten hän näkee sen riskinä kansalliselle turvallisuudelle; kyky rakentaa ja ylläpitää laivastoa on heikentynyt. Lopulta Kelly siirtää pallon senaattori Richard Scottille (rep/Florida).

”Senaattori Scott, te mainitsitte amfibit. Joten huomioiden tuon kytköksen, oletteko samaa mieltä, että kaupallisen laivastoteollisuutemme perustan elvyttäminen on oleellista laivastorakentamisen vahvistamiselle ja toimitusviivytysten vähentämiseksi — kuten amfibien tai Virginia-luokan sukellusveneiden? Ja kuinka kiireellistä on, että teemme nämä investoinnit nyt ja varmistamme, että kohtaamme vaatimukset Indopasifisella alueella?”

Lue: kun vihdoinkin saarramme Kiinan sotilaallisesti.

Yhdysvaltain laivanrakennuskapasiteetti on 1% globaalista kapasiteetista. Kiinalla on yli 50% maailman kapasiteetista. Heidän tapansa on fuusioida siviili- ja sotilaallinen laivan rakentaminen, he ovat panostaneet paljon enemmän, lausuu asiantuntijana kuultava amiraali Samuel Paparo.

 

Uhka nr.1

— Tiedättekö, on mielenkiintoista, että vaikka Kiinalla on massiivinen ylivoima laivanrakennuksessa, he eivät käytä sitä pakottamiseen, ärsyttämiseen tai hyökkäämiseen eivätkä he uhkaa sillä ketään, Berletic huomauttaa jatkaen: — Kun taas Yhdysvallat, jolla on pikkuruikkuisen pikkuruinen osuus globaalista kapasiteetista, onnistuu silti olemaan Uhka nr.1 maailman tasapainolle ja vakaudelle. ”Pyydän, miettikää tätä. He siellä [kongressissa] eivät mieti, mutta miettikää te kotonanne.”

Amiraali Paparo jatkaa toiveikkaana kehotuksiaan rakentaa lisää sotalaivoja; tarvitaan työvoimaa joka ”kykenee siirtymään yhden tyypin laivasta toisenlaiseen tyyppiin, joustavasti. Vain perustaitoja, niiden uudelleensaavuttaminen on ehdottoman välttämätöntä.”

Berletic pitää Paparon puheita toiveajatteluna. Menee ainakin sukupolven verran kadotettujen taitojen löytämiseen ja harjoittamiseen uudelleen. Mikä on, Berletic sanoo, eräs syy siihen miksi Yhdysvallat käyttää sitä mitä sillä nyt on, ja kulkee ympäri maailmaa tuhoamassa sen, mitä muut rakentavat — koska heillä ei ole mahdollisuuksia ottaa kiinni eroa siihen, mitä muilla kansoilla on.

Berletic valittaa sitä, että muut maat — Kiina, Venäjä, Pohjois-Korea ja Iran — eivät tee lähellekään tarpeeksi pitääkseen Yhdysvaltoja kurissa. Yhdysvalloilla on lisäksi maailmanlaajuinen informaatioilmatila-dominanssi, valitettavasti, Berletic miettii: — Yhdysvalloilla on suora kontrolli siihen, mitä muut näkevät ja sitä kautta siihen, mitä he ajattelevat. Se korvaa sotilaallisen kapasiteetin puutteita.

Senaattori Mark Kelly puhuu ammatillisen koulutuksen tärkeydestä sotilaallisen kapasiteetin kasvattamiseksi. Sitten hän ottaa esiin Ukrainan ja miten se liittyy Kiinan kanssa läntisellä Tyynellä merellä käytävään kamppailuun ”jota en pidä väistämättömänä. Meidän pitäisi tehdä mitä voimme välttääksemme taistelun lähes-vertaisemme voiman kanssa.”

Berletic kääntää: Meidän pitää alistaa Kiina ilman suoraa sotaa, hieman samaan tapaan kuin Neuvostoliitolle tehtiin. Eivät he puhu siitä, että kenties meidän pitäisi yrittää mahtua samalle maapallolle Kiinan kanssa ja löytää tapoja ratkaista erimielisyytemme. Ei, me mietimme Kiinan alistamista ilman suoraa sotaa.

Kustannustehokasta massatappamista

”Ukrainalaiset ja venäläiset ovat oppineet, että autonomiset järjestelmät maasodassa ovat avain menestykseen. Tapasin viime vuonna ukrainalaisessa sairaalassa 10 haavoittunutta, joista yksi oli astunut maamiinaan. Maamiinan oli ehkä asettanut paikalleen drooni”, senaattori Kelly sanoo; ”Droonisodat ovat se, missä haavoittuneet ja kaatuneet tehdään.”

”Kun ajatellaan läntistä Tyyntä merta, jossa saaret taistelevat toisiaan vastaan, saarelta toiselle, ja Taiwan… ehkä lopulta…miten näette että tämä kaikki [droonisotiminen] kehittyy?”, Kelly aprikoi.

Joka kerran kun he tuovat esiin nämä asiat, he myöntävät epäsuorasti että aiomme käydä hyökkäyssodan Kiinaa vastaan, Berletic sanoo.

Amiraali Paparo esittelee lukuja todeten kuinka uudenlainen droonisotiminen on edullista, kustannustehokasta massatappamista, suhteessa 20:1 tai jopa 100:1. Meillä ei ole varaa odottaa niin ettemme kykene liikkumaan kyllin nopeasti tässä [halpojen aseiden] metatrendissä, Paparo sanoo. Jos kaikki osapuolet turvaavat drooneihin, se suosii puolustajaa.

 

Erityisintressiryhmien edustus

Alaskan senaattori muistuttaa läsnäolijoita siitä, että Alaska on panostanut LNG-kaasuterminaaleihin; ”Meillä ei ole pullonkauloja” estämässä energian kulkua. ”Alaskassa riittää puhtaasti palavaa kaasua 50-100 vuodeksi.”

Berletic muistuttaa Yhdysvaltain tukkineen energiavirrat muualle maailmaan sulkemalla Hormuzin salmen.

”Huomaatteko, kuinka kaikki erityisintressiryhmät, jotka omistavat nämä senaattorit, ovat edustettuina, ja vaikuttavat heidän esittämiinsä kysymyksiin läpi istunnon? Ja totta kai vaikuttaa heidän politiikan tekoonsa läpi koko heidän uransa.”, Berletic kysyy.

Alaska-projekti aloitettiin jo ennen kuin siinä oli taloudellisessa mielessä järkeä, ja nyt, Yhdysvaltain suljettua Hormuzin salmen, muutettua sen konfliktialueeksi, kaikki hänen projektinsa, ja myös Teksasin projektit Meksikon lahdella, yht´äkkiä niissä onkin järkeä, kaikessa tuossa energian tuonnissa ja viennissä”, Berletic toteaa kyynisesti.

 

Energialla kiristäminen

Berletic sanoo Yhdysvaltain katkaisseen muun maailman energiavirrat tarkoituksella, ”he tekivät sen tarkoituksella Aasialle ja Euroopalle. He räjäyttivät Nord Stream -kaasuputken, he katkaisivat Venäjän energiatoimitukset Eurooppaan lietsomalla sodan Ukrainan kanssa ja asettamalla sanktioita Venäjälle. Ja nyt he kirjaimellisesti ovat räjäyttämässä Venäjän energiatuotantoa. Yhdysvallat, CIA ja Yhdysvaltain armeija tekevät sitä käyttämällä drooneja Ukrainan kädellä.”

Berletic nostaa esiin viime vuonna perustetun Kansallisen energiadominanssi-neuvoston. Yhdysvallat haluaa päästä valitsemaan, kuka saa ja kuka ei saa energiaa. Monessa maassa pelätään — ainakin pitäisi pelätä — joutua riippuvaiseksi Yhdysvaltain letkuruokinnasta, Berletic uskoo. Energia tulee ehdot mukanaan; jos tottelette, saatte. Jos näkyy pyrkimystä itsenäiseen toimintaan, ette saa.

”Eurooppa on nyt täysin Yhdysvaltain kontrollin alla. He ovat valmiita aloittamaan sodan Yhdysvaltain sijaissotilaina Venäjää vastaan. Enää tarvitsee vakuuttaa Aasian maat tekemään sama Kiinan kanssa. Energia antaa Yhdysvalloille sen strategisen vivun, jolla pakottaa muut maat toimimaan [Yhdysvaltain tarpeiden mukaan].”

 

Senaattori Dan Sullivan muikeana: ”Te siis tuette vahvasti Alaskan LNG -projektia?”

 

Berletic huomauttaa alaskalaisten itse olevan pulassa korkeiden energiakustannusten vuoksi, vaikka he istuvat suurten kaasuesiintymien päällä — mutta ne ovat yhtiöiden hallinnassa poliitikkojen päätöksellä.

Sen jälkeen senaattori Sullivan kiittää amiraali Paparoa avusta laivastotukikohdan kanssa, koska on ”tärkeää osoittaa voimaa”, ja tiedustelee tämän mielipidettä tarpeesta keskittää joukkoja Alaskaan hyökkäyksen varalta. Paparo ei usko Alaskaan hyökättävän, senaatin komitea vaikuttaa hieman pettyneelle.

Berletic miettii, että nyt kun Yhdysvallat on luonut ennakkotapauksen hyökkäämällä venäläisten laivojen kimppuun drooneilla sekä Iranin sodan aikana öljyvarastoihin, se saattaa tulla bumerangina takaisin muun maailman pääteltyä olevan ihan ok  toimia näin. Kenties Alaskaan hyökätäänkin.

Keskustelu koskettelee myös meneillään olevaa, helmikuussa alkanutta Yhdysvaltain ja Israelin hyökkäyssotaa Irania vastaan. Senaattori Gary Peters (dem/Michigan) kyselee. Kaikki on mainiosti, voimaa projektoidaan, ja Etelä-Koreasta ei ole siirretty THAAD:eja, vain niiden tarvitsemat ammukset. Ja tutkat.

 

THAAD kaaviona: 1) Tutka havaitsee lähestyvän uhan 2) Kohde identifioidaan ja siihen kytkeydytään 3) Lähestymisen keskeyttävä ohjus laukaistaan rekan kyydissä olevalta laukaisualustalta 4) Interceptor-ohjus käyttää kineettistä energiaa tuhotakseen lähestyvän ohjuksen.

 

Tuota, mitään siirrettyä ei ole vielä tuotu takaisin, sanoo kenraali Xavier T. Brunson hämillään.

Mikä tietenkin tekee niistä torjuntajärjestelmänä hyödyttömiä.

Kovin moni senaattori on ottanut esiin KC 46 -tankkerit, he luultavasti kaikki ovat Boeing´in palkkiolistalla, Berletic havainnoi.

Paparo vahvistaa epäsuorasti ihastelemalla sitä, kuinka siviilipuoli ja armeija ovat solmimassa uudelleen niitä yhdistäviä siteitä. ”Me olemme toimineet niin aiemmin, meidän täytyy taas tehdä niin. Uskon, että se todella on avain ja oleellista tässä sodan luonteen muutoksessa […] Armeijamme täytyy olla kaikkein teknotietoisin.”

Berletic kommentoi olevan ikäänkuin Paparo puhuisi yritysten ja armeijan fuusiosta, mikä on juuri sitä mistä Yhdysvallat aina syyttää Kiinaa.

Jos luet lehdistä vain otsikot, jos seuraat sosiaalista mediaa, näet vain sen poliittisen sirkuksen, mikä sinun halutaan näkevän, Berletic sanoo. Sinulta jää kuulematta, miten nämä ihmiset täällä [senaatissa] myöntävät kaiken ääneen, paljastaen mitä tekopyhiä he kaikki ovat, ja kuinka häpeilemättä he palvelevat Yhdysvaltain korporaatio-intressejä, kaiken muun kustannuksella, mukaan lukien tavallisten amerikkalaisten elämä sekä maailman rauha ja vakaus.

 

Yankee go home!

Keskustelu siirtyy aiheeseen, miten Filippiinit saataisiin provosoimaan nujakkaa Kiinan kanssa; Kiina on Filippiinien tärkein kauppakumppani. Amiraali Paparo kehuu, kuinka Japani, Filippiinit, Indonesia ja Malesia ovat osallistuneet yhteisiin harjoituksiin Yhdysvaltain kanssa. ”Olemme olleet miellyttävästi yllättyneitä.”

Berletic huomauttaa, että näiden maiden, joissa on Yhdysvaltain sotilastukikohtia, väestö toivoo Yhdysvaltain lähtevän ja vievän sotilaat mennessään.

 

Kaupallinen kilpailu

”Ja tässä on senaattori [Elissa] Slotkin (dem) Michiganista. Hänelle tuli shekki Fordilta. Hänelle tuli shekki Dodgelta. Hänelle tuli shekki Chevroletilta. Hän valmistautuu puhumaan siitä, kuinka kiinalaiset autot pitää kieltää Yhdysvalloissa — vaikka se ei liity mitenkään siihen, mikä on kongressin kuulemisen aihe.” Berletic esittelee.

Esiin nousevat myös tekoälyn vaatimat mikrosirut. Nekin pitää kieltää, koska Kiina saattaisi tehdä samoin kuin Yhdysvallat, ja asentaa niihin tappokytkimen (Kill-switch). Kun Yhdysvallat ei pysty kilpailemaan Kiinan kanssa jollain sektorilla, ratkaisu on tukea omaa teollisuutta kieltämällä tuonti Kiinasta. Luonnollisesti, kapitalistisessa vapaamarkkinataloudessa tämä on hyväksyttävää, naurahtaa Berletic.

— Senaatissa vaaditaan vapaata pääsyä kaikkien muiden maiden markkinoille, ja jos sitä ei saada, asetetaan sanktioita. Kaadamme hallituksenne, tunkeudumme maahasi mutta Kiina ei saa myydä autojaan Yhdysvalloissa. Meidän ei tarvitse kilpailla, ja todistaa, että teemme parempia autoja.

Berletic sanoo, että hänestä vaikuttaa siltä kuin amiraali Paparokin virnistelisi; tämä ei ole amiraalin ensimmäinen kuulemistilaisuus, hän tietää mistä on kyse ja miten homma toimii Yhdysvaltain senaatissa.

Mainos
Mainos

Kiinalla on avaruudessa satelliitteja, joiden avulla Kiina saa tietää kaiken haluamansa, tukikohtien sijainnit, ihan mitä tahansa. Kiinan ei tarvitse asentaa tappokytkimiä Yhdysvaltoihin tuomiinsa autoihin tai muuntaa niitä teillä liikkuviksi vakoiluvälineiksi, kommentoi Berletic. Sillä Kiina vain riskeeraisi vientinsä kaikkiin muihin maihin.

 

Läpinäkyvyys

Jos seuraat senaatin ja alahuoneen puheita ja toimia edes viikon ajan, huomaat, että he täysin avoimesti ja läpinäkyvästi toimivat omistajiensa eduksi, Berletic ärtyy.

— Haluamme enemmän aseita, haluamme paremmat asemat markkinoilla, haluamme dominoida energiaa, haluamme sitä sun tätä, ja saamme sen näin ja näin.

Läpinäkyvyys on mahdollista, koska senaatissa tiedetään että tavallinen amerikkalainen ei seuraa heidän toimintaansa. Lisäksi, vaikka joku seuraisikin, on paljon sellaista, mistä täytyy olla ennalta tietoinen voidakseen ymmärtää, mitä he itseasiassa sanovat, miettii Berletic. Tämä istunto meni jokseenkin samoin kuin kaikki muutkin istunnot. Aina kuultavana olevat asiantuntijat eivät ole amiraaleja tai kenraaleja. Välillä he ovat jostain yritysrahoitteisesta ajatushautomosta.

Berletic sanoo pitävänsä tärkeänä näyttää mitä senaatissa tapahtuu: monet senaattoreista kysyvät samoja kysymyksiä uudelleen ja uudelleen, koska asevalmistajat [ja muu teollisuus] ovat asettaneet heidät sinne, ja kertoneet, että tästä teidän täytyy puhua; tarvitsemme lisää sukellusveneitä, lisää pommikoneita, lisää tankkereita, ohjuksia, kaikenlaisia aseita. Enemmän rahoitusta, enemmän kannusteita ja kysyntävaatimuksia joilla oikeuttaa aseiden ja ammusten lisärakentaminen.

— Ennen kaikkea tarvitsemme muita maita taakanjakajiksi, rahoittamaan hegemonisia halujamme. Muiden maiden tulee valmistaa meidän tarvitsemiamme aseita ja ammuksia auttaakseen sen tosiasian kanssa, että haluamme sotia Kiinaa vastaan. On meille kätevämpää, että Japani valmistaa tarvitsemamme ammukset, silloin niitä ei tarvitse siirtää, ne ovat ovat jo sopivassa paikassa.

— On hyvin läpinäkyvää, että aseteollisuus ohjaa Yhdysvaltain ulkopolitiikkaa, ja siksi olemme jatkuvasti sodassa.

Berletic kertoo kuunnelleensa ennen vuoden 2024 vaaleja senaatin kuulemistilaisuuksia, ja jo silloin keskusteltiin siitä, että sodan Venäjää vastaan (lue: UKraina) täytyy jatkua, Iranin sodan täytyy tapahtua, ja kuinka tämä kaikki johtaa lopulta tarpeelliseen sotaan Kiinaa vastaan. ”Emme voi sallia Kiinan haittaavan Amerikan johtajuutta […] mikä on vain orwelliaanista puhetta, eufemismi Yhdysvaltain dominanssille yli planeetan. Kaikki he [senaatissa] olivat samaa mieltä, he puhuivat projekteista ja suunnitelmista joiden täytyy jatkua riippumatta siitä, kuka valitaan vaaleissa.”

 

Ennakkosuunnitellen nettoaa

— Minkä takia Iranin sota ei lopu, ei pitkään aikaan. Yhdysvallat aikoo hoitaa asiat niin että uhka energian virtaukselle Lähi-Idästä Aasiaan pysyy yllä; tämä on aivan samaa mitä Yhdysvallat teki Euroopalle ja Venäjälle […] Yhdysvaltain käytössä on loputtomia mahdollisuuksia […] Kenties pommitamme Iranin Khargin öljylaitos-saarta ja toivomme, että Iran iskee kostoksi Yhdysvaltain alueellisia liittolaisia haitaten heidän öljyntuotantoaan […] koska se vain tehostaisi muiden maiden riippuvuutta amerikkalaisesta energiasta.

 

Alaskan Magnolia LPG/LNG-projektin mainoksesta vuodelta 2025: ”[…] energiaturvallisuusprojekteja, jotka tarjoavat maailmalle vakaan ja turvallisen LNG:n lähteen vuosikymmeniksi eteenpäin. Ja uusin projektimme, Alaska LNG, strategisesti sijoittunut laajan mittakaavan energiaprojekti, jolla on vienti- ja tuontiterminaalit, putkilinja ja kaasun käsittelylaitos, joka toimittaa luotettavaa, matalapäästöistä luonnonkaasua Yhdysvalloista Aasiaan avainkumppaneille […]” Kohdasta 1:08:52 >

 

Berletic kehottaa huomioimaan, että vuoden 2025 puolivälissä julkaistulla Alaskan LNG-projektin mainosvideolla Alaskan senaattori Sullivan ja kaasuntuotantolaitoksen omistavan Glenfarne Group´in toimitusjohtaja Brendan Duval puhuvat toistuvasti kiistanalaisista (Contested) vesiväylistä — vaikka mitään kiistanalaisuutta ei silloin vielä ollut.

Mainoksessa (1:10:48 >) sanotaan myös että ”huolimatta joistakin markkinoiden vääristä käsityksistä, Alaskan LNG-projekti on taloudellisesti houkuttelevan, kilpailukykyisesti hinnoitellun, luotettavasti toimitetun LNG:n lähde aasialaisille ostajille […] Geopoliittiset edut […] turvallinen ja luotettava toimitus […]” muita reittejä kuin turvattomia ja kiistanalaisia vesiväyliä käyttäen.

Sen jälkeen kun tämä mainosvideo julkaistiin, Yhdysvallat on tehnyt Hormuzin salmesta turvattoman ja kiistanalaisen, Berletic huomauttaa, jopa siihen pisteeseen jossa Yhdysvallat tahkoaa hillittömästi rahaa energian myynnillä Aasiaan ja Eurooppaan.

Berletic päättää toivomalla että hänen työstään oli apua silmien avaamisessa sen suhteen, miten maailma toimii.

 

Toimittajan kommentti:

Törmäsin Facebookin kautta Billy Bob -nimellä postailevan henkilöön, joka oli syöttänyt tämän Brian Berleticin senaatin istuntoa käsittelevän videon transkription tekoälylle.

Tekoäly poimi esiin kolme kohtaa:

1) Yhdysvallat voittaa taloussodan vaikka häviäisi sotilaallisesti.

Hormuzin salmen sulkeminen ei ole ratkaistava ongelma, se on päämäärä. Yhdysvallat on tarkoituksella tehnyt Hormuzista sota-alueen katkaistakseen Aasialta energian saannin, ja pakottaakseen ne ostamaan Yhdysvalloista.

2) Jokainen senaattori edustaa yritysten intressejä, eivätkä he edes salaa sitä.

Kuvio on selvä: jokainen senaattori lobbaa jotain teollisuuden alaa. Kuulemistilaisuus on vain väline, jolla haetaan armeijalta ”vahvistuksia tarpeille.”

3) Epäpätevä Trump -narratiivi on liberaalien fantasiaa.

Trumpin sekoilu ei ole epäpätevyyttä, se on strategia. Yhdysvalloilla oli tarve luoda keinotekoinen niukkuus, ja se teki niin. Yhdysvallat on nyt maailman energiavirtojen portinvartija. Eurooppa on riippuvainen Yhdysvalloista. Aasiaa pakotetaan riippuvuuteen. Kiinalta on katkaistu pääsy edulliseen iranilaiseen ja venezuelalaiseen öljyyn.

Epäpätevyys-narratiivi on peite suunnitelmalle, joka toimii kuten suunniteltu.

 

Aiheeseen liittyy:

Positv (2.5 2026): Maailma uudelleenjärjestäytyy — Pakistan avannut Iranille 8 maareittiä

Positv (2.5 2026): Iran iski 16 Yhdysvaltain tukikohtaan hypersoonisilla ohjuksilla

Positv (21.4 2026): Tuhoamislista: Irak, Syyria, Libanon, Libya, Somalia, Sudan,Iran

Positv (8.5 2026): Aasian kevät — Lännen syksy

 

 

Artikkelikuvana kuvakaappaus Brian Berleticin videolta. Kuvankäsittely RS

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Keskustelu 1

  1. evs
    Tässä kyllä siirtomaa Suomella nyt kyllä haastetta kerrakseen. Yli 30 -vuotisen EU -kuppauksen jälkeen vielä korruptoituneen ja eristäytyneen Yhdysvaltain instituution (sotaministeriö) puolesta vielä ulkomaisten poliitikkojen hölmöilemiin sotiin lähteä. Harvinaisen hölmö kansakunta kyllä ollaan mikäli vielä tässäkin "vaikuttamaan" jonkin typerän EU -ideologia -hössötysten jälkeen, politikkojen järjettömiä reliikkejä vuodesta 1995 kuuntelun jälkeen päästä pitää.

    https://www.youtube.com/watch?v=BTJGr78-zyw

Luitko jo nämä?