Viron Puolustusvoimat antoi tiistaina kello 12.00 drooniuhkavaroituksen kansalaisille. Puolustusministeri Hanno Pevkurin mukaan ilmeisesti ukrainalaista alkuperää oleva drooni lensi Viroon. Hävittäjät ampuivat droonin alas Võrtsjärven yllä keskisessä Virossa. Kello 12.55 puolustusvoimat antoivat ilmoituksen, että Etelä-Viron alueella oleva drooniuhka on ohi.
Viron puolustusvoimat antoi tiistaina keskipäivällä Viron kansalaisille EE-hälytyksen mahdollisesta ilmauhkasta Etelä-Virossa. Ilmauhka koski Tarton, Jõgevan, Viljandin, Valgan, Võrun ja Põlvan maakuntia.
Puolustusministeri Pevkur kertoi Delfille-lehdelle, että drooni lensi Viron ilmatilaan ja Baltian ilmavoimat ampui sen alas Võrtsjärven yllä.
-”Tämä on ensimmäinen kerta, kun olemme itse ampuneet droonin alas”, Pevkur sanoi.
Puolustusministerin mukaan kyseessä oli todennäköisesti ukrainalaista alkuperää oleva drooni, joka oli suunnattu venäläisiin kohteisiin. Viron ilmavoimat ja suojelupoliisi tutkivat yksityiskohtia. Puolustusvoimat lähetti kello 12.55 ilmoituksen ilmauhan ohittamisesta.
Leningradin alueella drooni-iskuja ja droonivaroitus
Flightradar24-verkkosivuston mukaan myös Ruotsin ilmavoimat lensivät Viroon drooniuhkan vuoksi. ERRin mukaan Luoteis-Venäjän alue oli drooni-iskujen kohteena tiistaiaamuna, ja Pulkovon lentokentät Pihkovassa ja Pietarissa suljettiin. Pietarin Leningradin kuvernööri Aleksandr Drozdenko antoi alueelle droonivaroituksen, ja ilmoitti myöhemmin sosiaalisessa mediassa, että Venäjän ilmapuolustusjoukot olivat ampuneet alas kaksi miehittämätöntä ilma-alusta Leningradin alueella.
Viron puolustusvoimat ilmoittaa ilma-uhkista kansalaisille tekstiviestitse tai sovelluksella
Viron puolustusvoimat ovat ilmoittaneet lähettävänsä mahdollisesta ilmauhkasta kansalaisille EE-Alarm ilmoituksen jos ilmatilaan on harhautunut tai saapumassa drooneja tai muita vaarallisia ilma-aluksia.
Kansalaishälytyksessä sanottiin seuraavasti: ”Jos näet droonin, piiloudu ja soita numeroon 112. Lisätietoja kriis.ee ja 1247” . Myös uhan ohittamisesta ilmoitetaan sekä EE-ALARM-kanavien että median kautta. Virolaisia on ohjeistettu lataamaan Viron- sovellus ja ”Ole valmis!” -sovellus matkapuhelimeen ja ottamaan ilmoitukset käyttöön.

Toisin kuin Virosssa Suomessa tekstiviestitse varoituksia ilmauhkasta ja drooneista ei anneta. Hälytyssovellusta on vasta alettu kehittämään, johon eri arvioiden mukaan voi mennä jopa kaksi vuotta. Viranomaisohjeistusta kansalaisille ottaa 112-sovellus ilmoitusasetuksineen käyttöön ei ole selvästi annettu tai ainakaan se ei ole tavoittanut kaikkia. Moni suomalainen kuuli viime viikon Suomeen suuntautuneesta drooniuhkasta kaverilta tai muuta epävirallista reittiä. Ilmauhkailmoituksen saaminen on kansalaisen omatoimisuuden varassa, ja riippuu siitä onko ladannut 112-sovelluksen ja osannut siihen ilmoitukset laittaa päälle ja siitä seuraako juuri silloin sattumoisin uutisia tai somea.