Venäläinen Telegram-kanava Mash väittää, että Ukraina olisi menettänyt yhteensä noin 2,4 miljoonaa sotilasta helmikuusta 2022 alkaen. Mashin mukaan yli 400 000 näistä tappioista olisi tullut vuoden 2026 aikana.
Väite julkaistiin Mashin Telegram-kanavalla, ja asiasta uutisoi myös X-palvelussa Russian Market
Mariupolin asukas pidätetty epäiltynä oikeustalon räjäyttämisen valmistelusta – katso video
Mashin mukaan tiedot perustuvat tietomurtoon, jossa hakkerit ovat saaneet haltuunsa Ukrainan asevoimien pääesikunnan, alueellisten rekrytointikeskusten, ukrainalaisten lääketieteellisten organisaatioiden ja ruumishuoneiden tietokantoja. Kanava kertoo, että tietomurron takana olisivat PalachPro ja NoName057(16) -ryhmä.
Mash väittää, että Ukrainan tappiot olisivat nousseet elokuuhun 2025 mennessä 1,7 miljoonaan ja ylittäneet kaksi miljoonaa joulukuussa 2025. Vuoden 2026 ensimmäisen puoliskon aikana Ukraina olisi kanavan mukaan menettänyt noin 400 000 sotilasta.
Kanavan mukaan suurimmat tappiot ovat syntyneet Pokrovskin, Kostjantynivkan, Lymanin, Zaporižžjan ja Kupjanskin suunnilla. Mash väittää myös, että ulkomaisten vapaaehtoisten kuolemia ei enää kirjattaisi sotilaallisiksi tappioiksi, vaan onnettomuuksiksi. Kanavan tietojen mukaan Ukrainassa on kuollut noin 5 000 ulkomaalaista taistelijaa.
Tilaa Posi TV – tuellasi riippumaton suomalainen uutisointi jatkuu myös tulevaisuudessa.
Ukrainan kansallisen turvallisuus- ja puolustusneuvoston alainen Center for Countering Disinformation kiistää väitteet. Keskus kutsuu 2,4 miljoonan tappiolukua venäläiseksi disinformaatioksi ja väittää, että esitetty luku ylittää koko Ukrainan asevoimien vahvuuden.