HUS kertoo henkilöstökyselynsä tulosten parantuneen lähes kaikilla osa-alueilla. Vuoden 2026 kyselyn perusteella henkilöstön kokemus työstä, työilmapiiristä ja toimintakulttuurista on kehittynyt myönteiseen suuntaan useiden vaikeiden vuosien jälkeen.
Merkittävin muutos nähtiin työntekijöiden suositteluhalukkuudessa. HUSin eNPS-luku nousi viime vuoden –7:stä nyt +1:een, mikä tarkoittaa, että työpaikkaa suosittelevia työntekijöitä on ensimmäistä kertaa enemmän kuin kriittisiä vastaajia.
HUSin henkilöstöjohtaja Johanna Karppi kuvaa tulosta merkiksi luottamuksen palautumisesta.
”Henkilöstökyselyssä näkyy kääntynyt suunta ja luottamus tulevaan, sillä vuotta aiemmin tuloksissa näkyivät raskaat vuodet”, Karppi toteaa.
Taustalla HUSin mukaan ovat olleet muun muassa syksyn 2024 raskaat yhteistoimintaneuvottelut sekä pitkään jatkuneet talouden tasapainotustoimet.
Kyselyn mukaan kehitystä on tapahtunut erityisesti työyhteisöjen ilmapiirissä, yhteisöllisyydessä, viestinnässä ja työyksiköiden toiminnassa. Myös toimintakulttuuri sai aiempaa paremmat arviot, vaikka se jäi edelleen henkilöstön heikoimmin arvioimaksi osa-alueeksi.
Esihenkilötyö sai edelleen hyvät arvosanat, vaikka tulos laski hieman viime vuodesta. Työn kuormitus ja palautuminen nousivat puolestaan edelleen keskeisiksi kehityskohteiksi.
Keskustelua herättää samalla se, voiko HUSin entisen diagnostiikkajohtajan Lasse Lehtosen siirtyminen pois johdosta liittyä henkilöstökokemuksen paranemiseen. Suoraa näyttöä asiasta ei ole esitetty, mutta Lehtosen johtamistyyli on ollut myöhemmin voimakkaan julkisen kritiikin kohteena erityisesti hänen siirryttyään Kelan pääjohtajaksi.
Ylen aiemmin uutisoiman Kelan henkilöstöbarometrin mukaan vain 23 prosenttia työntekijöistä piti ylimmän johdon päätöksiä perusteltuina. Samalla johtamiskulttuuri sai henkilöstöltä heikot arviot.
Kelan henkilöstön tyytymättömyys kärjistyi erityisesti etätyölinjauksiin ja Lehtosen kommentteihin henkilöstöstä. Lehtonen totesi Helsingin Sanomien mukaan, ettei organisaatiolla ollut ”erityistä tarvetta pitää ihan viimeisen päälle kiinni” työntekijöistään. Kommentti herätti voimakasta arvostelua henkilöstön keskuudessa.
Vaikka HUSin henkilöstökysely ei ota kantaa yksittäisiin henkilöihin, tulosten paraneminen ajoittuu aikaan, jolloin organisaation johto on muuttunut ja vaikeimmat säästötoimet ovat jääneet taakse.