EU määräsi X:lle 120 miljoonan euron sakon

Euroopan komissio on määrännyt sosiaalisen median palvelu X:lle 120 miljoonan euron sakon digitaalisten palvelujen asetuksen (DSA) rikkomisesta. Päätös on ensimmäinen laatuaan DSA-lainsäädännön voimaantulon jälkeen.

Komission mukaan X on syyllistynyt kolmeen keskeiseen rikkomukseen: harhaanjohtavaan sinisen vahvistusmerkin käyttöön, puutteelliseen mainosrekisteriin sekä tutkimuskäyttöön tarkoitetun julkisen datan saatavuuden estämiseen.

Sininen vahvistusmerkki johtaa käyttäjiä harhaan

Komission mukaan X:n käytäntö myydä ”vahvistettu tili”-status ilman todellista henkilöllisyyden varmentamista rikkoo DSA:n kieltoa harhaanjohtavista käytännöistä. Maksullinen vahvistusmerkki vaikeuttaa käyttäjien kykyä arvioida tileihin ja sisältöihin liittyvää luotettavuutta ja lisää riskiä huijauksille, kuten identiteettivarkauksille.

Mainosrekisteri ei täytä avoimuusvaatimuksia

Komissio kritisoi X:n mainosrekisteriä, joka sen mukaan ei ole riittävän avoin tai helposti tutkittavissa. Viivästykset hakutoiminnoissa sekä tiedon puutteellisuus — kuten mainosten sisältöjen ja maksajien tietojen puuttuminen — vaikeuttavat tutkijoiden ja kansalaisyhteiskunnan työtä esimerkiksi hybridivaikuttamisen tunnistamisessa.

Tutkijoille ei pääsyä julkiseen dataan

X estää myös tutkijoita pääsemästä käsiksi julkisiin tietoihin, muun muassa kieltämällä datan keräämisen palveluehdoissaan. Komission mukaan yhtiön luomat ylimääräiset esteet haittaavat tutkimusta Euroopan unionin kannalta merkittävistä riskeistä.

”Käyttäjien harhauttamisella sinisillä vahvistusmerkeillä, mainostietojen pimittämisellä ja tutkijoiden sulkemisella ulos ei ole sijaa EU:n digitaalisessa ympäristössä. DSA suojaa käyttäjiä. DSA antaa tutkijoille välineet havaita mahdollisia uhkia. DSA palauttaa luottamuksen verkkoalustoihin. DSA:n ensimmäisellä rikkomuspäätöksellä asetamme X:n vastuuseen siitä, että se on heikentänyt käyttäjien oikeuksia ja väistänyt vastuuvelvollisuutta”, 
— EU:n teknologisen omavaraisuuden, turvallisuuden ja demokratian johtava varapuheenjohtaja Henna Virkkunen totesi.

JD Vance jyrähti

Yhdysvaltain varapresidentti JD Vance reagoi ankarasti EU:n päätökseen ja syytti komissiota hyökkäyksestä amerikkalaisia teknologiayhtiöitä vastaan. Vance julkaisi kommentin X-tilillään ennen rangaistuksen virallistamista, jossa hän väittää EU:n rankaisevan alustaa, koska se ei ole ”osallistunut sensuuriin”.

Mainos
Mainos

Vance on aiemminkin arvostellut EU:ta sananvapauden tilasta ja demokratian kehityksestä. Helmikuussa Münchenin turvallisuuskonferenssissa pitämässään puheessa hän ilmaisi huolensa siitä, että Eurooppa on luopumassa perustavanlaatuisista arvoistaan.

X:n omistaja Elon Musk ei ole toistaiseksi kommentoinut sakkoa muuten kuin jakamalla ja kiittämällä Vancen ja muiden kriittisiä lausuntoja.

Toimenpiteet ja jatko

X:llä on 60 työpäivää aikaa ilmoittaa komissiolle, miten se korjaa sinisen vahvistusmerkin käyttöön liittyvät rikkomukset, ja 90 työpäivää esittää toimintasuunnitelma mainosrekisterin ja tutkimusdatan saatavuuden osalta. Päätösten laiminlyönti voi johtaa lisärangaistuksiin.

Komissio jatkaa edelleen X:ää koskevaa joulukuussa 2023 alkanutta laajempaa tutkintaa, joka liittyy muun muassa laittoman sisällön leviämiseen ja informaatiovaikuttamiseen.

Toimittaja
Tapani Romanen

Tilaa Positv TÄSTÄ

Keskustelu

Ole ensimmäinen keskustelija

Mitä mieltä olet? Jaa ajatuksesi muiden lukijoiden kanssa.

Luitko jo nämä?

Ukraina iski drooneilla Moskovaan – lentoliikenne keskeytetty

Ukraina teki torstaina drooni-iskun Moskovaan öljynjalostamoon Kapotnjan alueella. Samaan Gazprom Neftin jalostamoon iskettiin jo aiemmin tällä viikolla. Torstain isku on jatkoa Ukrainan hyökkäyksiin Venäjän energiainfrastruktuuriin, kertoo Reuters. Kapotnjan öljyjalostamo vain 15 kilometriä Kremlistä Tiistaina ukrainalaisten droonien osumat sytyttivät valtavia tulipaloja moskovalaisella öljynjalostamolla vain 15 kilometrin päässä Kremlistä. Sosiaalisen median videoilla näkyy kuinka savu täyttää taivaan. […]

Ulkomaat 16 min sitten

Koronapassikiista vei ulosottoon – Mika Vauhkalan muotokuvaa kaupataan nyt jättisummalla

Helsingissä tarjoilematta jääneestä aamiaisesta alkanut oikeuskiista on saanut uuden, poikkeuksellisen käänteen. Mika Vauhkalan alkuperäistä muotokuvaa tarjotaan nyt myyntiin 200 000 eurolla, ja mahdollisen kaupan tuotot on tarkoitus käyttää koronapassioikeudenkäynnistä seuranneiden kulujen kattamiseen. Joulukuussa 2021 Mika Vauhkala ei saanut palvelua helsinkiläisessä Fazerin kahvilassa, koska hänellä ei ollut koronapassia. Tapaus johti oikeusprosessiin, jossa Vauhkala katsoi koronapassivaatimuksen loukanneen […]

Oikeusvaltio 1 t sitten

PRO Zelenskyitä ja Putinia pilkannut venäläinen taiteilija ammuttu Puolassa

Venäläinen taiteilija, pilapiirtäjä ja poliittinen pakolainen Semyon Skrepetsky (Robert Kuzovkov) on ammuttu kuoliaaksi Puolassa maanantaina. Puolalaismedian mukaan syyttäjänvirasto on vahvistanut, että maanantaina aamupäivällä Biała Podlaskassa tapahtunut ampuminen oli murha. Królowa Jadwigan kadulla ammuttu uhri oli poliisin mukaan 44-vuotias Venäjän kansalainen. Lublinin alueellisen syyttäjänviraston mukaan miestä kohti ammuttiin vähintään yksi laukaus. Tapahtumapaikalla tehdään edelleen tutkintatoimia. Puolaismedian […]

Uutiset 2 t sitten