Luin tuosta Elisan ja MTV3n välisestä sopimuskiistasta, joka saattaa pimentää kanavia. Onneksi minulla ei ole Elisan liittymää, joten se ei vaikuta siihen, näenkö ohjelmia vai en. Silti ihmetyttää se, että joku on tästä tyytyväinen ja vielä hehkuttaa samaan hengenvetoon, että kunpa Yleisradiokin joutuisi samaan tilanteeseen, koska sieltä ei muka tule “muuta kuin politiikkaa ja pelko- tai sotapropagandaa”
Kuulee myös kommentteja tyyliin: “Heitin telkkarin jo aikaa sitten menemään enkä ole kaivannut.” Mutta ei se ole kaikille oikea ratkaisu. Meidän ajankäyttömme on niin yksilöllistä.
Lisäksi olen vihainen niiden liittymäasiakkaiden puolesta, jotka joutuvat syyttä kärsimään tästä tilanteesta. Heitä on kuitenkin aikamoinen joukko.
Kuinkas sattuikaan “mukavasti” juuri MM-kiekon alkamisen kynnyksellä. Sattumaako? En usko sattumiin kuin armeijan hernekeitossa — enkä enää oikein siinäkään.
Tämäkin vähän särähtää korvaan, kun joku sanoo, että “ei kukaan järkevä tarvitse televisiota, sillä voi heittää vaikka vesilintua” minusta vähän omituinen asenne, mutta tätä kuulee paljon. Varsinkin niiltä, jotka pitävät itseään kriittisinä ajattelijoina ja sanovat näkevänsä tämän nykytouhun läpi.
Mutta ääripää ei tässäkään ole hyvä. Minusta oikea tapa suhtautua asiaan löytyy jostain välistä, koska tämä ei kuitenkaan ole mustavalkoinen asia.
Televisio ei ole mikään mörkö. On ihmisiä, joille se on tärkeä osa päivää ja tapa saada aika kulumaan. Kaikki eivät ole touhutätejä tai -setiä. Joku voi olla eläkkeellä, työttömänä, sairaslomalla tai osapäivätyössä. Heille tv-tuotanto on tärkeää.
Lisäksi kaikki eivät halua istua läppärin ääressä ja tuijottaa pientä ruutua konttorituolissa istuen. Eikä kaikilla ole rahaa hankkia maksullisia kanavia, vaikka ehkä haluaisikin. Silloin maksuton tarjonta on hyvä asia.
Tuo Yleisradio-verokin on ikuinen kiistakapula, kun “ei sieltä muuta tule kuin propagandaa” Kyllä sieltä tulee muutakin, mutta aina jostain pitää valittaa. Kaukosäädin on välillä kova sana — ei tarvitse katsoa, jos ei tykkää.
Se, että haluaa katsoa televisiota, ei automaattisesti tarkoita sitä, että katsoo kaikki uutiset, A-studiot tai poliittisen tarjonnan. Valtamedian taattuun tyyliin valikoidusti esitetyt poliittiset dokumentit, joissa sisältö on yhden totuuden kyllästämä — eli mitä meidän halutaan uskovan, ei mitä oikeasti on tapahtunut. Historiakin vähän sopivasti “tuunattuna”
Televisiosta tulee paljon muutakin: sarjoja, elokuvia, ruoka- ja musiikkiohjelmia, luonto-ohjelmia, matkailua ja urheilua. Eli jokaiselle jotakin.
Tunnettu kotimainen sarja Salatut Elämät on monen suomalaisen kestosuosikki. Itse katson mieluummin rikossarjoja, joita on tarjolla laajasti. Pidän erityisesti pohjoismaisesta, saksalaisesta ja brittiläisestä tuotannosta. Myös Suomessa tehdään laadukkaita rikossarjoja, kuten Koskinen, Maria Kallio, Hautalehto, Harjunpää jne.
Nyt osa ihmisistä ajattelee niin, että koska televisio on HÄNELLE turha, niin se on sitä automaattisesti myös muille. Ei se niin mene.
Vielä on onneksi paljon ohjelmaa ilman suoratoistokanaviakin. Lisäksi operaattorilta voi tilata tallennuspalvelun, jolloin ohjelmat voi katsoa silloin, kun itselle sopii.
En minäkään halua pilata päivääni katsomalla pikkupoliitikkojen turhanpäiväistä kinastelua tai jonkun naisen kiljuntaa pää punaisena tyyliin: “MINÄ puhun totta ja sinä valehtelet.” Verenpaine vain nousee — tai joskus saa nauraa ihan kippurassa, kun menee oikein överiksi.
A-studio tai eduskuntalähetykset eivät kuulu minun suosikkeihini. Toiset taas katsovat vain niitä ja uskovat kaiken, mitä herrat ja rouvat eri puolueista päästävät suustaan. Aikamoista touhua se joskus on. Jos joskus sattuu katsomaan niin meinaa tulla “tuskanhiki otsalle” välillä naurattaa ja vähän hävettääkin.
Toisaalta joskus, kun ei saa unta tai herää liian aikaisin, kuppi hyvää kahvia, mukava nojatuoli ja hyvä rikosmysteeri — siinä aika kuluu nopsaan.
Mutta asiaan.
Ei se televisio ole mikään “paholaisen työkalu” jos sen tarjontaa osaa käyttää valikoiden.
Eli pitää muistaa, että toisen turhake on toiselle tärkeä.
Kaikessa.
Ugh! Olen puhunut.
Marjaana Virtanen
MAINOS:

Posikauppa.com | t-paidat
