Olen näistä asioista puhunut paljon aikaisemminkin, mutta jälleen kerran vähän jauhan samaa, koska minua ihmetyttävät näinä päivinä framille nousseet asiat, kuten Vappu, Hanta-virus sekä Perussuomalaisten uusi logo. Kaikissa näissä huomaa selvästi, miten suuri valta valtamedialla on. Se on päivänselvää mielipidemarkkinointia ja syy miksi näin ajattelen on se, että valtamedia koetaan aina luotettavana, vaikka näin ei todellisuudessa ole, vaan uutisointi on pitkälti valikoivaa ja valmiiksi pureskeltua. Lisäksi valtamedian anti saa somekansan liikkeelle.
Puolesta ja vastaan.
Sosiaalisessa mediassa yleisestä mielipiteestä poikkeavat saavat sontaa silmilleen sekä asioiden tai tapahtuneen pohjimmainen syy hämärtyy, kun mennään tunteella eikä järjellä.
Lähdetään ensin siitä, mitä tapahtui vappuna. Väkivaltaa en hyväksy, mutta jos joku ihan tahallaan menee tilanteeseen, jossa hänelle voi tulla ongelmia, ideologia ajaa itsesuojeluvaiston ohi. Sitten kun niitä ongelmia tulee, niin tämä henkilö, kuka sen saa aikaan taikka aloittaa, on viaton uhri ja hänestä tehdään marttyyri. Mietin sitäkin, että olisiko suhtautuminen ollut aivan näin äärimmäistä jos kyseessä olisi ollut miespuolinen henkilö.
Toki tilanteen olisi voinut hoitaa toisin, mutta tässä on kyse nuorista ihmisistä, joilla aika helposti kuohahtaa, kuten ollaan monessa muussakin tapauksessa nähty.
Silti tästä maalataan suurempi asia kuin mitä se alun perin oli, koska kaduillamme tapahtuu väkivaltaa melkein päivittäin, mutta se unohtuu, kun ideologia menee järjen edelle. Toistan kuitenkin, että en hyväksy väkivaltaa, mutta jos niitä ongelmia tieten tahtoen hakee ja vielä kun asiat esitetään yksipuolisesti korostaen, niin koko totuus ja se minun käyttämä eli ”villakoiran ydin” hämärtyy.
Toinen asia, mikä pistää silmään, on tämä Hanta-virus risteilyaluksella. Sitä tuodaan hyvin vahvasti esille jonain maailmanlaajuisena katastrofina, josta voidaan julistaa hätätilaa, vaikka asiantuntijat ovat eri linjoilla. Todellisuudessa tuo risteilyaluskin on kyllä risteilyalus, mutta ei sellainen, missä on viihdettä mukana. Kyseessä on pienehkö tutkimus- ja risteilyalus, jossa on myös tutkijoita ja tieteellistä tutkimusvälineistöä. Ei mikään ”ruotsinlaiva” tai valtameriristeilijä.
Nyt yleisö saa väärän käsityksen ja pöyristyy. Herää pelko, jollaista oli koronan alkumetreillä, kun asioita suurenneltiin ja samaa asiaa toistettiin päivittäin. Tämä osaltaan selittää myös sen, että jos kyseessä olisi iso loistoristeilijä, niin siellä olisi satoja ihmisiä, joilla on kännykkäkamerat ja aivan varmasti sieltä olisi lähetetty jos jonkinlaista videota, mutta eipä ole. Siksi ihmettelenkin asiaa.
Tässä tullaan siihen, että valtamedia osaltaan osallistuu ihmisten pelon lietsontaan ja myös hallitus tekee tätä pitämällä hätäkokouksia sekä mahdollisesti tekemällä lakimuutoksia. Näistä en ole aivan varma, mutta tällaista olen lukenut valtamediasta. Voin toki olla väärässä, mutta jos näin on niin ihmetyttää kyllä tällainen.
Kolmas asia, joka särähtää korvaan ja silmäänkin, on Perussuomalaisten lanseeraama uusi logo puolueelle. Tässä logossa on voikukka, ja symboliikkana voikukkaa kuvataan sinnikkäänä. Jokainen voi itse käydä katsomassa, mitä voikukka symboloi. Meillähän se mielletään rikkakasviksi, mutta se ei ole tässä asian juoni. Enkä minä ole mikään perussuomalainen, koska minulla ei ole minkäänlaista puoluekantaa, vaikka sitä yritetään minulle tarjota. Kun kritisoin asioita, niin vastaus on usein ”olet persu” vaikka en sitä ole.
Tämä voikukka logon kritisointi on sosiaalisessa mediassa saanut erikoiset mittasuhteet. En ole persujen puoluepolitiikan kannalla. He eivät mielestäni tee aivan sitä mitä pitäisi, tosin puhuvat, mutta teot ovat sitten erikseen, joten en ole varsinaisesti heidän ihailijansa.
Silti tästä uudesta logosta väännetään nyt vaikka ja mitä. Eräs tulkinta, jonka sosiaalisessa mediassa näin, oli että se liittyisi jotenkin natseihin, olisi ”natsitunnus mikä minusta on kyllä vähän kaukaa haettua.
En ymmärrä, miten voikukka voidaan tähän asiaan liittää, mutta niin vaan jotkut väittävät, että Perussuomalaisten uusi logo olisi jotenkin yhdistettävissä kyseiseen ääriliikkeeseen. Asia, jota en todellakaan ymmärrä. Voikukka on kaunis kukka, vaikka se onkin meillä rikkaruoho. Sitä on käytetty myös luonnonparantamisessa ja luonnon lääkkeenä ja sillä on monta hyvää tarkoitusta. Jokainen voi tosiaan käydä netistä katsomassa, mitä kyseinen kukka symboloi sekä mihin sitä voi käyttää. Mutta se, että se liittyisi natseihin, on kyllä todella vähän kaukaa haettua.
Minusta tuntuu, että kun ei keksitä mitään muuta uutta negatiivista, niin pitää puuttua jopa logoon. Logoissa on toki myös symboliikkaa, mutta sitä en ymmärrä, miten tämä voikukka liittyy politiikkaan. Tässä tullaan jälleen siihen, miten suuri valta valtamedialla on, mutta myös yleisellä keskustelulla sosiaalisessa mediassa. Kun joku lähtee maalittamaan jotain asiaa niin siitä syntyy eräänlainen lumipallo ilmiö. Puolesta ja vastaan niin soppa on valmis.
Kun Suomi on tässä alennustilassa, missä nyt on, niin ymmärrän että ihmiset ovat vihaisia, mutta tällainen, että jopa logoja yritetään liittää asioihin, jotka eivät pidä paikkaansa, on mielestäni jotenkin kummallista. Sosiaalinen media on tällä hetkellä hyvin jakaantunut, mikä on valitettavaa tässä tilanteessa, missä koko Suomen kansan pitäisi puhaltaa yhteen hiileen. Me emme tarvitse näitä, jotka hakevat vain pelkkää negatiivista joka asiasta sen sijaan, että hakisivat keinoja, joilla voimme parantaa Suomen oloja ja saada taloutta nousuun.
Ai niin, tuli vielä yksi asia mieleen. Itänaapurissa juhlittiin eilen voitonpäivää ja se on heidän perinteinen juhla. Sen sijaan että valtamedia olisi käsitellyt asiaa neutraalisti, niin luin – olikohan se nyt kolumni – mutta kuitenkin tällaisen lehtiotsikon, jossa oli lause ”voitonpäivän juhla lässähti” Omituinen sanonta, koska mielipiteet eivät kuulu medialle. Jokainen lukija vetäköön itse johtopäätökset, kun puolueettomasti kerrotaan, että tällainen juhla oli, ketä sinne osallistui ja miten päivän ohjelma sujui.
Siellähän oli illalla myös juhlallinen gaala taiteiden puitteissa, mutta tästäkään valtamedia ei maininnut mitään. Tämä on vähän sellaista yksipuolista esitystä, vaikka kaiken pitäisi olla neutraalia valtamedian uutisoinnissa. Nyt mennään viha edellä, mikä ei ole minusta terveellistä. Suurin osa lukijoista lähtee tähän mukaan, kun positiivinenkin asia esitetään tai koetaan negatiivisesti.
Nämä kolme asiaa sekä myös tässä viimeisin esittämäni ovat sellaisia, joissa lukijalle ei anneta vaihtoehtoa, vaan hänelle tuodaan valmiiksi pureskeltua aineistoa. Hänen ei tarvitse miettiä itse, vaan hän voi ihan rauhassa oikeasti uskoa, että asia on niin kuin kerrotaan tai oikeasti tapahtunut, eikä hän edes halua kyseenalaistaa sitä.
Minusta kaiken, mitä valtamedia tuo esiin – oli se sitten televisiossa, lehdessä tai verkkolehdessä – pitäisi olla rakentavaa keskustelua ja neutraalia uutisointia. Silloin kuulijalle tai lukijalle jää mahdollisuus vetää siitä oma kantansa ilman, että pohjalla on tällaista mielikuvamarkkinointia tai pelon ja sodanlietsontaa. Myös somekeskustelussa ei kannata satasella uskoa kaikkea, vaan selvittää itse mikä on totuus. Vaikka ihan oikeaa totuutta ei tiedä kuin asiat itse kokenut tai omin silmin nähnyt.
Marjaana Virtanen
