Rollaattorimarssi Tampereella 8.5 – Ikäihmiset vaativat arvokasta elämää
Perjantaina 8.5.2026 järjestettiin useilla paikkakunnilla ympäri Suomea Rollaattorimarssi, iloinen ja yhteisöllinen mielenilmaus hyvän ja arvokkaan vanhuuden puolesta. Tapahtuma keräsi kaikenikäisiä osallistujia rollaattoreineen ja teemalla ”Koska meissä on elämä”. Marssi toteutui samanaikaisesti ainakin Helsingissä, Tampereella, Turussa, Oulussa, Jyväskylässä, Lahdessa, Seinäjoella ja useilla muilla paikkakunnilla.
Tampereella kulkue lähti Tampereen Koskikadulta kohti Keskustoria Laikun lavalle erillaista ohjelmaa nauttimaan. Muilla paikkakunnilla marssit lähtivät omilta kokoontumispaikoiltaan iltapäivällä klo 14. Ikäkarnevaali ja Rollaattorimarssi yhdistää kannanoton ja iloisen juhlan. Osallistujat korostivat iäkkäiden arvostusta sekä oikeutta hyvään vanhuuteen. Kaduilla näkyi rollaattoreita, lastenrattaita, kävelykeppejä ja hymyileviä kasvoja – tunnelma oli positiivinen ja yhteisöllinen.
Tapahtuma on kasvanut nopeasti vapaaehtoisvoimin järjestetyksi valtakunnalliseksi liikkeeksi. Se on avoin kaikille, eikä vaadi ilmoittautumista. Järjestäjiin lukeutuu mm. Vanhustyön keskusliitto, Ikäinstituutti ja lukuisia paikallisia eläkeläis- ja vanhustyön yhdistyksiä. Videolla tunnelmia marssilta. Videossa näkyy marssin värikästä ilmettä sekä osallistujien haastatteluja. Haastateltavat kertoivat, mikä sai heidät liikkeelle ja millaisia toiveita heillä on tulevaisuuden vanhuudelle. Tapahtuma jatkaa kasvuaan, ja ensi vuonna odotetaan vielä laajempaa osallistujamäärää eri puolilta Suomea.
MAINOS:
Keskustelu
Ole ensimmäinen keskustelija
Mitä mieltä olet? Jaa ajatuksesi muiden lukijoiden kanssa.
