EU haluaa luoda “sotilaallisen Schengen-alueen” – jäsenmaiden päätösvalta kaventumassa merkittävästi

Euroopan komissio ja EU:n ulkoasiainedustaja esittivät marraskuun lopulla uuden asetuksen, jonka tavoitteena on nopeuttaa sotilaskuljetuksia EU:n alueella ja rakentaa vuoteen 2027 mennessä niin kutsuttu sotilaallinen Schengen-alue. Tavoitteena on, että sotilaskalusto ja joukot liikkuvat unionin sisällä päivissä – eivät viikoissa, kuten pahimmillaan nykyisin.

Uudistus näyttäytyy tehokkuutta korostavana puolustushankkeena, mutta sen mukana kulkee myös merkittävä poliittinen muutos: jäsenmaiden oma päätösvalta sotilaskuljetuksista ja infrastruktuurin käytöstä kaventuisi selvästi.

Tällä hetkellä sotilaskuljetukset EU:n sisällä toimivat täysin kansallisten lupien varassa.

  • Jokainen sotilaskuljetus tarvitsee erillisen luvan jokaiselta läpikulkumaalta.

  • Käsittelyajat vaihtelevat, ja luvan saaminen voi kestää päivistä useisiin viikkoihin.

  • Jäsenmailla on täysi oikeus hylätä kuljetuslupa ilman erityistä perustelua.

  • Myös infrastruktuurin – kuten siltojen, satamien ja rautateiden – sotilaskäyttö on jäsenvaltion oma päätös.

  • EU:lla ei ole toimivaltaa vaatia nopeutettuja käsittelyjä tai yhdenmukaisia sääntöjä.

Nykyinen järjestelmä on siis selvästi kansallisen kontrollin alainen. Yksikin maa voi pysäyttää tai viivästyttää sotilaskaluston liikkumisen läpi Euroopan.

Uusi asetus: EU-tason lupajärjestelmä kaventaisi kansallista päätösvaltaa

Komission esitys tarkoittaisi käytännössä vallansiirtoa EU:lle. Asetus sisältää kolme keskeistä muutosta, jotka rajaisivat jäsenmaiden liikkumatilaa.

1. Yhdenmukaistetut, pakolliset käsittelyajat

Uusi asetus pakottaisi jäsenmaat käsittelemään sotilaskuljetusten luvat EU:n määrittämässä ajassa.
Hidas käsittely ei olisi enää mahdollista, ja viivyttely tai lupien hylkääminen ilman EU:ssa hyväksyttyjä perusteita vaikeutuisi.

Tämä tarkoittaa, että maat eivät enää voisi itse päättää kuljetusten aikatauluista – osa päätösvallasta siirtyisi EU-tasolle.

2. Keskitetty lupajärjestelmä

Hakemukset tehtäisiin jatkossa yhden, EU:n ylläpitämän järjestelmän kautta.
Jäsenmaiden rooli muuttuisi valvovaksi, ei määrääväksi.

Mainos
Mainos (ei linkkiä)

Tämä heikentäisi niiden mahdollisuutta reagoida omiin kansallisiin turvallisuushuoliin.

3. EMERS-hätätilamalli

Uudistus sisältää hätätilamoodin, jonka EU:n neuvosto voisi aktivoida kahdessa vuorokaudessa.

Aktivointi antaisi sotilaskuljetuksille:

  • etuajo-oikeuden infrastruktuuriin,

  • nopeutetut reitit,

  • mahdollisuuden ohittaa tavallisia kansallisia lupamenettelyjä.

Kun EMERS on päällä, jäsenmaiden omat päätökset väistyvät – EU ohjaa liikkumista ja käyttöoikeuksia.

Infrastruktuurin hallinta siirtymässä EU:n alaisuuteen

Uusi asetus määrittelisi tietyt sillat, satamat ja rautatieverkot kaksikäyttöiseksi, strategiseksi infrastruktuuriksi.
Käytännössä tämä tarkoittaa:

  • Jäsenmaat eivät enää voisi itsenäisesti päättää, milloin infrastruktuuria käytetään sotilastarkoituksiin.

  • EU voisi priorisoida sotilaskäytön siviilikäytön yli.

  • Osa infrastruktuurista sidottaisiin pysyvästi EU:n puolustusrakenteisiin.

Toimittaja
Juha Korhonen

Tilaa Positv TÄSTÄ

KOMMENTOI: