Pääkirjoitus: Kuinka tuhota 120-vuotias brändi kuukaudessa.

Olen tehnyt mediaurallani töitä maailman suurimpien brändien kanssa. Olen suunnitellut mainoskampanjoita ja toteuttanut niitä omassa mediassa muun muassa Ikealle, Samsungille, Fazerille, Pfizerille, Orionille, Opelille, Bridgestonille, Arlalle, Marsille, EMI:lle, Kappa-Ahlille, Ray:lle, Eebookersille, Lacostelle, Puumalle, Marlille, Dr. Oetkerille, Johnson & Johnsonille, Meiralle, Nestlelle, Bestsellerille jne ja jne. Yhtiöni oli myös tekemässä aikanaan kampanjaa Valiolle joka liittyi Valion hevishot juomien lanseeraukseen.

Tällä kokemuksella maailman suurimpien mainostajien kanssa työskentelystä, en voi muuta kuin ihmetellä miten 1905 vuonna perustettu yksi Suomen ikonisimmista brändeistä tuhoaa tällä hetkellä itseään. Valion toimitusjohtajana vuodesta 2014 toimivan Annika Hurmeen aikana suomalaiset Valion maidontuottajat ovat kärsineet ennätyspaljon. Suurimpana syynä tähän on ollut tietysti Cai-Göran Alexander Stubbin pääministerinä asettamat Venäjä pakotteet vuonna 2014. Suomalainen Valion voi ja tuotteet myivät ennen pakotteita erittäin hyvin Venäjällä, käytetäänhän valion voita muun muassa edelleen Ranskassa Michelin ravintoloissa.

Nyt Valion viestintäjohto ja sitä myötä koko yhtiön kurssi on kohti jäävuorta korporaatio koneeen jyskyttäessä täysillä. Jäävuori on suoraan edessä mutta kapteeni ei suostu kääntämään kurssia. Jäävuori on nimeltään boVAer lisäaine. Kansakunnantila.fi nosti ansiokkaasti boVAer käytön Suomessa esiin. Faktabaari yritti kumota väitteet mutta jälleen kerran Faktabaari sivutti merkittävät tosiasiat jotka kanskunnatila.fi Juho Hirvelän johdolla toi ansiokkaasti esiin laajassa faktojen tarkistuksessa.

Koska aikanaan oma mediatuotteemme oli innovatiivinen ja uusi mediaratkaisu, ohitimme aina mainostoimistot ja teimme kampanjat suoraan asiakkaan kanssa. Tämä oli erittäin harvinaista alalla jossa mainostoimistot toimivat erityisesti suurten brändien maineen “vartjioina”. Brändien päähuoli uuden liikkuvan median käytössä oli riski miten brändi tullaan näkemään. Yhtiöni vuokrasi kuluttajille pieniä Smart autoja pääkaupunkiseudulla viiden euron päivä-vuokra hintaan. Autot olivat teipattu näyttävästi mainostajien ilmeen mukaisesti. Usein neuvotteluissa kampanjasta huoli nousi esiin, “mitä jos joku ajaa kolarin ja mainosautomme päätyy kolaroituna lehden sivuille?”. Onneksi näin ei käynyt ja yhtiö kasvoi tuottaen voittoa.

Valion toimitusjohtajan Annika Hurmeen joka toimii myös Elintarviketeollisuusliiton hallituksen puheenjohtajana on nyt tehtävä päätös, ohjaako hän kapteenina Valion päin jäävuorta murskaten kuluttajien luottamuksen kotimaiseen maidontuotannon johtavaan brändiin vai korjaako hän kurssia, lopettaen älyttömän viherpesun ja irtisanoutuu kaikkien mahdollistenkin myrkkyjen käytöstä Valion tuotteissa. Mitä nopeammin tämä korjaus tehdään sitä suuremmalta vahingolta Valio ja sen omistavat maidontuottajat välttyvät.

Valion viestintäjohdon on kertakaikkiaan lopetettava valehtelu itselleen ja kuluttajille. On aika todeta tosiasiat. Valio ei ota huomioon nurmen hiilidioksiidin sidontaa kun se laskee lehmien metaanipäästöjä. Nurmi sitoo hiilioksiidia noin 40 kiloa tunnissa hehtaarilla ja lehmän metaanipäästöt ovat 50-100kg vuodessa. Valion sivuilta löytyvien maidon tai muiden ruokien hiilijalanjälkilasekennan LCA-malleissa ei ole toistaiseksi mukana maaperän hiilitasetta eli nurmipeltojen hiilensidontaa. Jättämällä tämä olennainen asia pois laskelmista on kuin laivan ohjaamista ilman peräsintä. Suunta on päätetty kohti jäävuorta käänsipä ruoria kuka tahansa.

Mainos
Mainos (ei linkkiä)

Kuluttajilla on voima ja päätösvalta. Vaikka toivon henkilökohtaisesti pelkkää hyvää suomalaisille Valion tuottajille, kehotan korvaamaan Valion tuotteet kunnes yhtiö tajuaa vihdoin korjata kurssiaan. Luottamus on ansaittu yli sadan vuoden historialla mutta se on menetetty korporaation nopeasti alle kuukaudessa täydellä totuuden kieltämisellä. Valio ei ole informoinut asiakkaitaan. Valehtelu päästöistä pahentaa tätä asiaa entisestään.

Tämä kirjoitus on kädenojennus Valiolle, jos viestintänne ei pysty oikaisemaan kurssia ottakaa yhteyttä niin tehdään se yhdessä. Suomalainen turvallinen ja laadukas elintarviketuotanto on yhteinen asia. Valion toimitusjohtajan Annika Hurmeen pitäisi ymmärtää tämä jo pelkästään roolissaan Huoltovarmuuskeskuksen elintarvikesektorin puheenjohtajana.

Päätoimittaja
Ilkka Tiainen

o2 median vitosella vuokrattavia mainosautoja Kampissa vuonna 2008.

Korjaus: 8.1.2025 klo 13:02 Boaver muotoon boVAer.

12 kommenttia:

  1. GMO vapaa 6 tammikuun, 2025 klo 6:50 pm

    Minä vaihdoin heti saksalaisiin ja hollantilaisiin tuotteisiin varmistuttuani ensin että niissä ei ole käytetty mitään vastaavaa. Muutenkin olen pyrkinyt pois GMO-välitteisestä ruokakulttuurista. Moni LUOMU-tuote on sellainen että siinä käytetään GMO-pohjaisia ”raaka-aineita”.

    • Luomu-fani 7 tammikuun, 2025 klo 7:06 pm

      Mitä GMO-pohjaisia raaka-aineita luomussa saa käyttää Suomessa?

  2. Seppo Pirinen 6 tammikuun, 2025 klo 7:20 pm

    Organisaatio voi olla ratraisu, mutta nyt se on ongelma !!!

  3. Ipi 7 tammikuun, 2025 klo 12:53 am

    Ei se valio ole ennenkään tehnyt mitään juotavaksi/syötäväksi kelpaavaa. Maidon pastörointi ja homogenointi pilaa sen. Suomalaiset on ohjattu harhaan niillä väitteillä, jotka sanovat maidon olevan terveellistä.

  4. Juha 7 tammikuun, 2025 klo 9:02 am

    Valio ja Atria poistui jääkaapistani jo ennen Joulua. Porttikielto on toistaiseksi voimassa.. ehkä ikuisesti jos suunta ei pian muutu..

  5. Erkki 7 tammikuun, 2025 klo 6:22 pm

    Jätin kaikki Valion tuotteet pois käytöstä, vaikka luomu -tuotteet olisivat olleet ilman Boaver :ia.
    Huomioitavaa mielestäni on, että syy Boaver:in käyttöön on ilmastomuutos ja sen torjunta on täysin naurettava. Asiaan perehtyneet tietävät todellisen syyn.

  6. timo mustakilpi 8 tammikuun, 2025 klo 8:13 am

    boVAer 🙂

  7. Jaana 10 tammikuun, 2025 klo 2:02 am

    Niin. Itelle tämä on kinkkinen kysymys. Halutaanko maidontuotanto lakkauttaa suomessa? Halutaanko ostaa sitäkin ulkomailla tuotettuna? Tähänkö tällä pyritään? Valiollahan on keinolihafirma bisneksensä, mutta en jaksa uskoa että se lyö leiville.

    En todellakaan ole mikään myrkkyjen kannattaja tässäkään, mutta meneekö lapsi pesuveden mukana?

  8. Soile 11 tammikuun, 2025 klo 11:26 pm

    Gmo-vapaalla on väärää tietoa luomusta. Kukahan sitä levittää? Luomussa ei saa käyttää mitään gmo-tuotteita, eikä gmo:n tekniikoilla paranneltu ja mikrobituotteita. Esim monet elintarviketeollisuudessa käytettävät entsyymit on tuotettu mikrobeilla, joiden ominaisuuksia on paranneltu geenimuuntelun avulla. Luomussa nämä gmo-mikrobien tuottamat entsyymit eivät ole sallittuja esim juustojen valmistuksessa.Ruokaviraston sivuilla luomusäännöt on kaikkien luettavissa.

  9. Horizontal 27 tammikuun, 2025 klo 2:55 pm

    Luomu ei tietääkseni salli gmo:ta, mutta tiettävästi ainakin amerikkalainen luomu ihan laillisesti saa sisältää 5% gmo:ta.

    Toinen asia on mitä luomulla ilmaisussa tarkoitetaan. Kun kaupasta ostaa luomua jalostettuna, on melko tyypillistä, että jokin raaka-aine on luomua, mikä näkyy myös merkinnöistä, samalla kun loput muut eivät välttämättä ole. Se tarkoittaa, että sama tuote voi sisältää sekä luomuraaka-aineita että gmo-raaka-aineita, joita ei kaiketi edes tarvitse merkitä, jos niiden osuus katsotaan vähäiseksi tai kyse ei ole pääraaka-aineesta.

    Ainakin itse pyrin aina katsomaan mikä kaikki tuotteessa on luomua kun luomua ostan. Erittäin todennäköisesti esim. mikä tahansa maissi raaka-aineena, vaikkapa muunneltu maissitärkkelys, on gmo:ta, vaikka merkintää ei olisikaan.

  10. Henrik 5 helmikuun, 2025 klo 10:04 pm

    Valio ja Arla on pääsyyllinen siitä että pohj.miehet eivät enää pystyy lisääntymään samalla tavalla kuten ennen.

  11. Meikäläinen 24 maaliskuun, 2025 klo 10:04 am

    Valio ja Arla täyskiellossa. Emme ole koe-kaneja.

KOMMENTOI: